درباره ویتامین B10 بیشتر بدانید-هوران

درباره ویتامین B10 بیشتر بدانید

پارا آمینوبنزوئیک اسید (پابا) که به نام ویتامین B10 نیز شناخته می شود یک ترکیب ارگانیک است که به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد و صنایع شیمیایی نیز آن را تولید می کنند.

به نقل از “هلث لاین”، این ماده در گذشته به محصولات ضد آفتاب اضافه می شد و به عنوان مکملی برای احیای رنگ موهای خاکستری و بهبود برخی از مشکلات پوستی استفاده می شود.

درباره ویتامین B10 بیشتر بدانید


ویتامین B10 چیست؟

ویتامین B10 یا ویتامین Bx نامی جایگزین برای ترکیب ارگانیک پابا است که یک ماده بلورین سفید است.

این ماده به عنوان بخشی از ویتامین B کمپلکس در نظر گرفته می شود، اگرچه نه یک ویتامین و نه یک ماده مغذی است. ویتامین B10 در مخمر آبجو، گوشت های اندامی مانند دل و جگر، قارچ ها، غلات کامل و اسفناج وجود دارد.

بدن انسان نیز می تواند این ویتامین را تولید کند که توسط برخی باکتری ها در روده بزرگ استفاده می شود. پابا سپس به تولید فولات (ویتامین B9) کمک می کند. با این وجود، مقدار ویتامین تولید شده از این طریق برای تامین نیازهای انسان کافی نیست، بر همین اساس، به دریافت این ماده مغذی از منابع غذایی دیگر نیاز دارید.

تصور می شود که پابا زمانی که به شکل مکمل ویتامین مصرف شود برای پوست و مو مفید است. این ماده به صورت صنعتی تولید شده و در قالب قرص، پودر، عصاره و محصولات موضعی به فروش می رسد.


فواید بالقوه ویتامین B10

اگرچه برخی فواید مرتبط با مصرف مکمل های ویتامین پابا عنوان شده اند اما مطالعات در این زمینه محدود هستند.


محافظت در برابر خورشید به کمک ویتامین B10

پابا می تواند پرتوهای فرابنفش خورشید، به ویژه پرتوهای UVB که با آفتاب سوختگی و آسیب DNA مرتبط هستند را جذب کند. از این رو، پابا در دهه ۱۹۴۰ میلادی یک ماده کلیدی در محصولات ضد آفتاب بود، اما بعدا با واکنش های آلرژیک پوستی در برخی افراد پیوند خورد.

بشتر ببینید
14 نوع کرم های پوستی و تاثیر آن بر پوست

از سال ۲۰۱۹، سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از پابا در محصولات ضد آفتاب را ایمن و موثر نمی داند.

این ماده گاهی در لوسیون های خاص و محصولات مرطوب کننده، اغلب در ترکیب با آلوئه ورا، وجود دارد و به ندرت در فهرست مواد تشکیل دهنده شامپوها، نرم کننده ها و رژ لب ها دیده می شود.

درباره ویتامین B10 بیشتر بدانید


اختلالات مرتبط با پوست

در کنار محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید، ادعا می شود که پابا به بهبود برخی مشکلات پوستی مانند سفت شدن، انباشت بافت، و تغییر رنگ پوست کمک می کند، اگرچه چگونگی عملکرد پابا در بهبود این شرایط همچنان نامشخص است.

به عنوان مثال، استفاده از ویتامین B10 در درمان بیماری پیرونی (Peyronie’s disease) که با انباشت پلاک فیبروز درون آلت تناسلی مردان تعریف می شود، مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل پتاسیم پابا در مقایسه با دارونما، اندازه پلاک فیبروز در افراد مبتلا به بیماری پیرونی را طی ۱۲ ماه به طور قابل توجهی کاهش داده است.

با این وجود، به پژوهش های بیشتر در این زمینه نیاز است و پابا در حال حاضر برای درمان این شرایط بی اثر در نظر گرفته می شود.

همچنین، پابا به عنوان یک درمان احتمالی برای اسکلرودرمی، یک بیماری خودایمنی که موجب سفت شدن پوست و رسوبات فیبروز در اندام های می شود، در نظر گرفته شده است.


یک مطالعه با حضور ۴۶۷ فرد مبتلا به اسکلرودرمی نشان داد که ۹۰ درصد افرادی که مکمل پتاسیم پابا دریافت کرده بودند، نرم شدن خفیف، متوسط یا قابل توجه پوست را تجربه کردند.

اما این یکی از معدود مطالعاتی است که در این زمینه و حدود ۳۰ سال پیش انجام شده و برخی پژوهش ها استفاده از پابا در بهبود سفت شدگی پوست مرتبط با اسکلرودرمی را بی اثر عنوان کرده اند، از این رو، به پژوهش های بیشتر در این زمینه نیاز است.

بشتر ببینید
10 نکته تغذیه در آقایان

در نهایت، پابا اغلب به عنوان درمانی برای پیسی یا برص، شرایطی که با بروز وصله های سفید رنگ روی پوست همراه است، شناخته می شود. در شرایطی که برخی افراد مبتلا به این اختلال مدعی هستند که مکمل های پابا به بهبود شرایط آنها کمک کرده است، اما مطالعات علمی محدودی از این ادعا پشتیبانی می کنند.


مراقبت از مو با ویتامین B10

یکی از نخستین کاربردهای مکمل های ویتامین B10 کمک به احیای رنگ طبیعی مو در موارد خاکستری شدن زودرس بود. این مکمل ها همچنان به همین منظور استفاده می شوند و افراد بسیاری مدعی اثربخشی آن هستند، اگرچه پژوهش های علمی اندکی در این زمینه انجام شده اند.

درباره ویتامین B10 بیشتر بدانید


مطالعات در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ نشان دادند که مصرف روزانه ویتامین پابا با دوزی در محدوده ۲۰۰ میلی گرم تا ۲۴ گرم به تیره شدن رنگ مو و بازگشت رنگ به تارهای خاکستری مو منجر می شود.

باید به این نکته اشاره داشت که برخی پژوهش ها نشان دادند که پس از قطع مصرف مکمل پابا، رنگ موی شرکت کنندگان بار دیگر خاکستری شده است.

افزون بر این، اگرچه پابا در مطالعات اولیه توانایی خود در احیای رنگ طبیعی مو را نشان داده است، اما این اثر اخیرا مورد مطالعه قرار نگرفته است. برخی پژوهشگران این گونه نتیجه گیری کرده اند که پابا به واسطه عوارض جانبی ناشناخته خود نباید تنها با هدف تیره شدن رنگ مو مصرف شود.


ایمنی و اقدامات احتیاطی در مورد ویتامین B10

برخی افراد به محصولات ضد آفتاب حاوی پابا واکنش آلرژیک داشته که موجب بروز راش های پوستی قرمز و خارش‌دار شده است.

امروزه، پابا دیگر به محصولات ضد آفتاب در آمریکا اضافه نمی شود و به ندرت در لوازم آرایشی یافت می شود. برخی افراد ممکن است به دوزهای بالای مکمل خوراکی پابا حساس باشند، اما به انجام پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی در این زمینه نیاز است.

بشتر ببینید
آیا بوتاکس دردهای میگرنی را کاهش می دهد؟

همچنین، مصرف دوزهای بالای پابا برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی و کبدی ایمن در نظر گرفته نمی شود.

افزون بر این، ممکن است ویتامین B10 در کلیه ها انباشته شود، اگرچه منابع علمی برای تایید این ادعا وجود ندارند. از این رو، افراد مبتلا به مشکلات کلیوی و کبدی نباید بدون نظارت پزشک پابا مصرف کنند.

ویتامین B10 ممکن است در عملکرد سولفونامیدها (داروهای سولفا)، از جمله برخی آنتی بیوتیک ها، اختلال ایجاد کرده و اثربخشی آنها را کاهش دهد. آنها نباید همراه یکدیگر دریافت شوند.


در نهایت، ایمنی مکمل های پابا در کودکان و زنان باردار و شیرده نامشخص است. مصرف پابا به صورت خوراکی به این افراد توصیه نمی شود، اما استفاده موضعی این ترکیب احتمالا بی خطر است.

اگر از لوازم آرایش حاوی پابا استفاده می کنید و متوجه بروز راش پوستی یا تحریک پوست خود شده اید، استفاده از آن را متوقف کنید.

ویتامین


دوز

پژوهش های اندکی از استفاده یا فواید مکمل های خوراکی ویتامین B10 پشتیبانی می کنند. از این رو، دوز توصیه شده یا استاندارد برای آن وجود ندارد.

بیشتر مکمل های پابا موجود در بازار مصرف ۵۰۰ میلی گرم در روز را توصیه می کنند، اما محدوده مصرف ویتامین B10 از ۱۰۰ میلی گرم تا بیش از ۱,۰۰۰ میلی گرم متغیر است.

پیش از آغاز مصرف مکمل پابا همواره با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید، به ویژه این که آثار بلند مدت این ترکیب به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته اند.


در انتها امیدواریم که از مطلب «درباره ویتامین B10 بیشتر بدانید» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۶ , مهر ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید