احساس اضطراب در هنگام غذا خوردن - ۵ راه برای کنترل-هوران

احساس اضطراب در هنگام غذا خوردن – ۵ راه برای کنترل

غذا نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارد و داشتن یک رژیم غذایی سالم، فوق العاده برایمان مهم است. با این حال، اگر در زمان غذا خوردن، افکار مزاحم و غذاب وجدان در مغز ما بچرخند، به احتمال زیاد پس از مدتی، دچار اضطراب غذایی خواهیم شد.

یکی از انواع اضطراب غذایی، “اضطراب در هنگام غذا خوردن” است. اضطراب در هنگام غذا خوردن می تواند منجر به بروز اختلال در غذا خوردن و سایر مشکلات روانی شود.

این اختلال، با فوبیای غذا یا ترس از غذا فرق می کند. افرادی که به این اختلال دچارند، از خود غذا خوردن نمی ترسند، بلکه نگران عواقب احتمالی آن هستند.

در این مقاله، می خواهیم علت های به وجود آمدن اضطراب در هنگام غذا خوردن را به شما معرفی کنیم و با بررسی اختلالات مرتبط و درمان آنها، به شما کمک کنیم با راه های کنترل آن آشنا شوید.

خواندن این مطلب را نیز از دست ندهید : تغذیه و سلامت روان


چه عواملی باعث به وجود آمدن اضطراب در هنگام غذا خوردن می شود؟

اضطراب غذایی معمولاً به دلایل شخصی و فرهنگی شکل می گیرد. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم، به دنبال کاهش وزن بودند.

با در نظر داشتن این موضوع، می توان فهمید چرا بعضی از افراد، در هنگام غذا خوردن دچار اضطراب می شوند. آن ها از این می ترسند که با غذا خوردنشان، نتیجه زحماتش بر باد برود.

در ادامه، می خواهیم به بررسی فاکتورهای مهمی که باعث داشتن اضطراب در هنگام غذا خوردن می شوند، بپردازید:

تغذیه

  • دریافت پیام های منفی درباره غذا خوردن یا ظاهر: در حال حاضر، رسانه های اجتماعی پر از تصاویر و پیام های بی شماری است که افراد را به لاغر شدن تشویق می کنند و کسانی که “درست غذا نمی خورند” را شرم آور می دانند.
  • گفتگوی منفی با خود: برخی از افراد همیشه در این فکر هستند که بیش از حد چاق شده اند. در اینجور مواقع، زمانی که جلوی آینه می روند، شروع می کنند به برچسب زدن به اندام هایشان و فکر می کنند اگر لاغر تر بودند خیلی بهتر بود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ انجام شد که نشان داد گفتگوی منفی با خود، می تواند منجر به افسردگی، اضطراب و تصویر سازی منفی از بدن شود.
  • ژنتیک: در برخی خانواده ها، میل به غذا خوردن بیشتر از دیگران است و برخی دیگر کمتر. این زیاد یا کم خوردن، می تواند به دلیل ژن مشترک بین اعضای خانواده باشد. به طور مثال در اضطراب نیز، وجود ژن مشترک بین اعضای خانواده، می تواند تمام آن ها را درگیر اضطراب کند. یک بررسی در سال ۲۰۱۳ انجام شد و نتیجه این بود که معمولا اضطراب در هنگام غذا خوردن، در تمام افراد یک خانواده وجود دارد و ممکن است بخشی از این اضطراب، به خاطر پیوند ژنتیکی بین اعضای خانواده باشد.
  • ویژگی های شخصیتی: برخی ویژگی های شخصیتی، مانند کمال گرایی، به روز بودن و… باعث می شود احتمال دچار شدن به اضطراب غذایی بیشتر شود.
  • فرهنگ جامعه: اگر در جامعه ای، لاغری زیبایی تلقی شود، افراد آن جامعه با احتمال بیشتری به اضطراب در هنگام غذا خوردن دچار خواهند شد. مردم این جوامع، بیشتر عمرشان را به اندازه گیری خودشان اختصاص می دهند و همیشه نگران این هستند که باید چه غذاهایی انتخاب کنند یا بدنشان باید چه شکل و فرمی داشته باشد.
  • تجارب اولیه: یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که بین داشتن تجربه های بد در کودکی و اضطراب در هنگام غذا خوردن، رابطه مستقیمی وجود دارد. فردی که در کودکی دچار سو استفاده جنسی یا روحی قرار گرفته، با احتمال بیشتری در خطر دچار شدن به اضطراب غذایی قرار دارد؛ زیرا این افراد، به غذا به عنوان یک ابزار کنترلی نگاه می کنند و روی آن حساس اند.
بشتر ببینید
چگونه باروری را در مردان را افزایش دهیم؟ 3 روش اصلی

خواندن این مطلب را نیز از دست ندهید : متخصص و کارشناس تغذیه و مراکز رژیم درمانی، ۴ ویژگی متخصص خوب


اختلالات مربوط به اضطراب غذایی

هر فردی می تواند برای مدت کوتاهی اضطراب غذایی را تجربه کند. برخی افراد از غذا خوردن برای کم کردن اضطرابشان استفاده می کنند و برخی دیگر در زمان داشتن اضطراب نمی توانند چیزی بخورند. تحقیقات نشان می دهد حداقل ۴۰ درصد مردم در زمانی که اضراب دارند، بیشتر از زمان های عادی غذا می خورند، و یا غذاهای نا سالم را برای خوردن انتخاب می کنند.

برخی از دلایلی که زمینه های اضطراب غذایی را تقویت می کنند عبارتند از:

  • ضعیف شدن روابط با یک شخص خاص؛
  • بروز مشکل در زندگی روزمره؛
  • هجوم افکار مختلف؛
  • اشتیاق برای خوردن غذاهای نا سالم.

این موارد، می تواند باعث بروز مشکلات زیر شود:

تغذیه و اضطراب


بی اشتهایی عصبی

مبتلایان به این عارضه، حتی اگر خیلی لاغر باشند، همیشه فکر می کنند که وزنشان زیاد است و باید برای کم کردن وزنشان غذای کمتری بخورند یا اصلا غذا نخورند. علاوه براین، این فکر اشتباه باعث می شود که دست به کارهایی مانند بیش از حد ورزش کردن، خوردن ملین یا استفراغ کردن بعد از خوردن غذا، بزنند.

این عارضه می تواند برای سلامتی فرد بسیار خطرناک باشد. کم نیستند مدل های لباس و زیبایی که به این عارضه دچار شدند و در نهایت با ایست قلبی یا بروز مشکلات در غدد درون ریز بدن، جانشان را از دست دادند. بی اشتهایی عصبی، بیشترین میزان مرگ و میر را در بین سایر اختلالات غذایی، دارد.


پرخوری عصبی

این اختلال، نقطه مقابل بی اشتهایی عصبی است. علائم برجسته پرخوری عصبی، خوردن و خالی کردن مداوم معده است. کسانی که به این عارضه دچارند، پس از صرف غذا و سیر شدن، تلاش می کنند با فرو کردن انگشت در دهانشان، استفراغ کنند تا بتوانند غذای بیشتری بخورند. این افراد از ملین نیز برای خالی کردن روده هایشان استفاده می کنند.

افرادی که به پر خوری عصبی دچارند، از روزه گرفتن یا ورزش کردن برای متعادل نگه داشتن وزنشان استفاده می کنند.

این افراد، فکر می کنند کنترل کمی بر روی غذا خوردنشان دارند و پس از هر وعده غذا، دچار عذاب وجدان و احساس شرم می شوند. حتی ممکن است به مخفیانه غذا خوردن رو بیاورند و یا بیشتر ازینکه غذای سالم بخورند، از غذاهای نا سالم استفاده کنند.

به همین دلیل، معمولا به دنبال راه های کاهش وزن هستند تا غذایی که می خورند را بی اثر کنند.

بشتر ببینید
مراقبت از بدن با رعایت 9 نکته

پرخوری عصبی می تواند باعث دچار شدن به مشکلاتی مانند عدم تعادل الکترولیت های بدن، پوسیدگی دندان ها و آسیب به مری (لوله غذا) شود.

خواندن این مطلب را نیز از دست ندهید :  فواید پرتقال! ۱ میوه و این همه خاصیت!


اختلال پرخوری

این مشکل مانند پرخوری عصبی است، با این تفاوت که افرادی که به اختلال پرخوری دچارند، سعی نمی کنند تا غذایی که خوردند را دفع کنند یا برای اضافه شدن وزنشان کاری نمی کنند. در نتیجه، پس از مدتی وزن آنها به شدت بالا می رود و کم کم بیماری های مختلف به سراغشان می آید.

این عارضه، می تواند باعث به وجود آمدن احساس شرم و خجالت شدید شود و فرد مبتلا، برای جبران و فرو خوردن این احساس، بیشتر و بیشتر بخورد.

بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا، زودتر از هر بیماری دیگری، دامن گیر مبتلایان به اختلال پرخوری می شود.


ارتورکسیا

ارتورکسیا یا همان اختلال وسواسی غذای سالم، فرد را ترغیب می کند که فقط غذاهایی که فکر می کند سالم و “تمیز” هستند را بخورد.

در این اختلال، فرد یک کیفیت اخلاقی را به غذایش اختصاص می دهد و از خوردن چیزهایی که فکر می کند ناسالم هستند می ترسد. این شرایط می تواند باعث عدم تعادل تغذیه ای و کاهش وزن بسیار شدید شود.

برخی از افرادی که مبتلا به ارتورکسیا هستند، به رژیم هایی که صنعت مد تنظیم می کند پایبند هستند و یا توصیه های غذایی رسانه های اجتماعی را به کار می گیرند.


اختلال اضطراب

اختلال اضطراب عمومی باعث می شود که فرد در بسیاری از موقعیت هایی که داشتن اضطراب غیر منطقی است، احساس اضطراب شدید داشته باشد. برخی افراد این اضطراب را نسبت به غذا سوق می دهند. در موارد شدید، این می تواند منجر به اختلالات غذایی شود.

وسواس نیز نوعی اضطراب است که می تواند باعث اضطراب غذایی شود. افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری (OCD)، همواره افکاری مانند ترس از مرگ یا از دست دادن شخص مورد علاقه شان را دارند.

این افراد، افکارشان را با رفتارهای اجباری مانند تمیز کردن، خوردن غذاها یا محدود کردن مقدار غذایی که می خورند، کنترل و آرام می کنند.

اضطراب


سایر مشکلاتی که مربوط به بیماری های روانی می شود

بسیاری از افرادی که مبتلا به اختلالات یا اضطراب غذایی هستند، از بیماری های روانی مانند افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر یا الکل یا اسکیزوفرنی رنج می برند. این افراد، از غذا خوردن به عنوان وسیله ای برای کنترل احساسشان استفاده می کنند.

اگر کسی به بیماری روانی دچار است و در غذا خوردنش مشکلی دارد، برای حل هر دو مشکل، نیاز به درمان جداگانه دارد.


درمان و مدیریت اضطراب در هنگام غذا خوردن

اگرچه علائم انواع اضطراب غذایی، با هم فرق می کنند، اما درمان همه آن ها به یک صورت است. شیوه های درمان اضطراب غذایی عبارتند از:

 

مراجعه به روانپزشک: در طول جلسات، فرد تلاش می کند تا دلیل اضطراب خود را نسبت به غذا پیدا کند. او درباره گذشته، روابط و استرسش صحبت می کنند و درمانگر، به بیمار کمک می کند تا ازمکانسیم مقابله قوی تر و ایمن تری استفاده کند. همچنین، برای مدیریت احساسات و انحراف افکار وسواسی درباره غذا، راهکارهای موثری را معرفی می کند.

بشتر ببینید
4 راهکار فرم دهی باسن

دارو درمانی: داروهای مختلفی وجود دارد که می توانند به افراد کمک کنند تا احساساتی را که باعث اضطراب غذایی می شوند، مدیریت کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به OCD، با مصرف داروهای ضد افسردگی، بهتر می شوند.

مشاوره تغذیه ای: هنگامی که فرد از وزن ایده آل و سالم دور می شود، ممکن است به کمک نیاز داشته باشد تا بتواند با انتخاب درست، وزنش را کمتر یا بیشتر کند. در برخی مواقع، افرادی که به شدت کم وزن شده اند، برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی، نیاز دارند در بیمارستان تحت درمان قرار بگیرند.

گروه های پشتیبانی: گروه های پشتیبانی می توانند به افراد كمك كنند تا احساساتشان را بهتر مدیریت کنند. با عضو شدن و شرکت در جلسات این گروه ها، راحت تر می توانید با مشکل اضطراب در هنگام غذا خوردن، کنار بیایید و آن را رفع کنید.

تغییر شیوه زندگی: با انجام برخی تغییرات در سبک زندگی، می توانید اضطراب در هنگام غذا خوردن را کمتر کنید. به عنوان مثال، شاید لازم باشد خواندن مجلات مد، شبکه های اجتماعی و چیز هایی که باعث اضطراب بیشترتان می شود را کنار بگذارید.


چه موقع باید به پزشک مراجعه کنم؟

در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل اضطراب در هنگام غذا خوردن بسیار شدید است و بر عملکرد و زندگی روزمره تان تاثیر می گذارد؛
  • کالری بسیار کمی مصرف می کنید و بدنتان انرژی کافی ندارد؛
  • در مدت زمان کوتاهی، کاهش وزن شدیدی داشته اید؛
  • به عمد یا غیر عمد استفراغ می کنید، از ملین استفاده می کنید، یا برای جلوگیری از افزایش وزنتان، تنقیه انجام می دهید؛
  • اغلب در حال پرخوری کردن هستید و غذای زیادی مصرف می کنید؛
  • در اکثر مواقع، احساس اضطراب، افسردگی یا احساسات منفی دارید؛
  • آنقدر در مورد غذا فکر می کنید که حتی زمانی که کنار عزیزانتان نشسته اید، نمی توانید تمرکز کنید یا از حضور آن ها لذت ببرید.

نتیجه گیری

بسیاری از مردم، تحت فشارهای شدید فرهنگی، دچار نگرانی همیشگی درباره ظاهر و غذاهایی که می خورند، هستند؛ و به همین دلیل، دچار اضطراب غذایی می شوند. برخی دیگر به دلیل فشارهای زندگی و برای کنترل استرس یا اضطرابشان، از غذا خوردن یا غذا نخوردن کمک می گیرند.

یکی از انواع اضطراب غذایی، اضطراب در هنگام غذا خوردن است که باعث می شود فرد برای هر لقمه ای که برمی دارد عذاب وجدان داشته باشد و همیشه ازین بترسد که نکند با خوردن این غذا، وزنش بیشتر شود. پس از مدتی، این اضطراب می تواند فلج کننده و خطرناک شود.

یادتان باشد که مجبور نیستید تا آخر عمرتان این حس را تجریه کنید. با جستجو و پیدا کردن درمان، می توانید زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشید و از شر افکار بد و منفی خلاص شوید.

 

این مطالب را هم از دست ندهید  : 

۱.   ۳ روش افزایش وزن سریع (ویژه مردان)

۲.   ۷ اثر تغذیه ناسالم بر سلامتی

۳.  ۶ نکته تغذیه در بیماران خاص و بستری در بیمارستان


منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/anxiety-about-food#summary

 


۲۳ , آبان ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید