تناسب اندام چیست؟ ۱۰ ویژگی اصلی-هوران

تناسب اندام چیست؟ ۱۰ ویژگی اصلی

همه افراد چه زن و چه مرد، در هر سن و سالی که باشند دوست دارند از تناسب اندام خوبی برخوردار بوده و در بسیاری از موارد تمام سعی و تلاش خودشون رو برای رسیدن به تناسب اندام و یا حفظ تناسب اندام انجام می دهند. اگر شما هم جز ان دسته از افرادی هستید، که تمایل دارید به اندام ایده آل خود برسد و از تناسب اندام بهره مند باشید، لازم هست قبل از هر اقدامی در این زمینه، اطلاعات خودتون رو در رابطه با راه های رسیدن به تناسب اندام، به بهترین شکل ممکن افزایش بدید و بعد در این مسیر قدم بردارید.

تناسب اندام چیست؟ 10 ویژگی اصلی


تناسب اندام چیست؟

تناسب اندام یا فیتنس (fitness)، مجموعه ای از ویژگی های جسمانی هست که هر فرد برای انجام فعالیت های فیزیکی، به بهترین و راحت ترین شکل ممکن، به آن نیاز دارد. برای اینکه بدانید آیا دارای تناسب اندام هستید یا نه، باید به چند خصوصیت مهم در اندام خود توجه داشته باشید. این خصوصیات عبارتند از:


انعطاف پذیری بدن

توانایی حرکت مفاصل بدن در قسمت هایی که باید حرکت داشته باشند (دامنه حرکتی مفاصل)، انعطاف پذیری بدن گفته می شود. انعطاف پذیری بدن جز مواردی هست که از اهمیت خیلی زیادی برخودار بوده و تا حد زیادی از آسیب دیدن بدن جلوگیری می کند. برای افزایش انعطاف پذیری بدن لازم هست که تمرینات کششی ور در برنامه ورزشی خودتون داشته باشید.

تناسب اندام چیست؟ 10 ویژگی اصلی


قدرت عضلانی بدن

به توانایی عضله های بدن برای به کار بردن نیرو در انجام فعالیت های فیزیکی، قدرت عضلانی گفته می شود. هرچه عضلات بدن قدرت بیشتری برای اعمال نیرو داشته باشند، یعنی شما قوی هستید. تمرینات ورزشی مقاومتی و قدرتی تاثیر خیلی زیادی در افزایش قدرت عضلانی بدن خواهند داشت.

بشتر ببینید
با 2 ویژگی اصلی رژیم لاغری دوپامین آشنا شوید

استقامت عضلانی بدن

به توانایی عضلات بدن در انجام و ادامه فعالیت های مختلف، بدون ایجاد خستگی، استقامت عضلانی گفته می شود. برای افزایش استقامت عضلانی بدن باید فعالیت های قلبی و تنفسی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و تمریناتی که باعث افزایش اکسیژن رسانی به عضلات می شوند رو انجام دهید.


ساختار بدن

ساختار بدن انسان ها از عضلات، استخوان، چربی و آب تشکیل شده است. هرچه بدن افراد دارای چربی کمتری بوده و عضلات ان بیشتر باشد، اندام بهتری خواهید داشت.


استقامت قلبی – تنفسی

هرچه توانایی سیستم تنفسی و گردش خون بدن برای ذخیره سوخت بدن در طول فعالیت های مختلف بیشتر باشه، استقامت قلبی و تنفسی بدن بالا خواهد بود. برای بهبود این توانایی بدن لازم هست تمرینات و فعالیت هایی که باعث افزایش ضربان قلب می شوند رو در برنامه ورزشی خودتون داشته باشید.

بنابراین، اگر بدن شما دارای ویژگی های بالا هست و یا سعی می کنید این ویژگی ها رو با تمرین و ورزش در بدن خود افزایش دهید، یعنی شما دارای تناسب اندام هستید. به طور کلی تناسب اندام و امادگی جسمانی با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و به شما کمک می کنند تا در انجام فعالیت ها و کارهای روزمره به بهترین شکل ممکن عمل کنید.

باسن


تناسب اندام با ورزش

رسیدن به تناسب اندام و حفظ ان جز مواردی هست که باید با انجام تمرینات ورزشی هوشمندانه، به ان دست پیدا کنید. برای رسیدن تناسب اندام لازم هست علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم و مفید، تمرینات ورزشی موثری نیز انجام دهید. بهترین تمرینات ورزشی که به زیبایی اندام کمک میکنند عبارتند از:

بشتر ببینید
بهترین و کامل‌ترین رژیم‌های لاغری

پیاده روی، بهترین راه تمام تمرینات ورزشی باید شامل تمرینات قلبی و عروقی باشند تا هم باعث تقویت قلب شده و هم کالری سوزی خوبی از بدن داشته باشند. پیاده روی یکی از ورزش هایی هست که می تونید در هر زمان و مکانی که هستید انجام بدید و از این طریق، خیلی سریع و ساده به زیبایی اندام برسید.

بهتره پیاده روی رو از ۱۰ دقیقه در روز شروع کنید و به تدریج مدت زمان و سرعت پیاده روی افزایش بدید تا تاثیر بهتر و موندگارتری بر روی تناسب اندام شما داشته باشه.

تمرین اسکات برای رسیدن به تناسب اندام

تمرین ورزشی اسکات (squat) یکی از تمریناتی هست که به طور موثر بر روی چهار سر ران، همسترینگ و ماهیچه های باسن تاثیرگذار بوده و انجام آن به شما کمک میکند تا تناسب اندام خیلی خوبی داشته باشید. این تمرین ورزشی به طور همزمان بر روی تعداد زیادی از عضلات تاثیرگذار خواهد بود.


تمرین لانج برای رسیدن به تناسب اندام

تمرین ورزشی لانج (Lunge) یکی از بهترین تمریناتی هست که تمرکز ان بر روی پاها بوده و یک ورزش عالی و مفید برای رسیدن به تناسب اندام است. این ورزش به طور اغراق آمیزی از پیاده روی تقلید شده و بر ر روی عضلات باسن، چهار سر ران، همسترینگ و عضله نواری پا تاثیرگذار هست و برای حفظ تعادل بدن بسیار مفید هست.

باسن و تناسب اندام


تناسب اندام با شنا

شنا کردن نه تنها یک تفریح مهیج و پرطرفدار هست بلکه تاثیر خیلی خوبی هم در ایجاد تناسب اندام داره و اگر این تفریح رو به شکل اصولی و درست انجام بدید میتونید خیلی راحت با شنا کردن، به تناسب اندام نیز برسید. راه رفتن عادی در آب و شنا کردن میتونه در کالری سوزی بدن بسیار موثر باشه و اگر حرکت پروانه در شنا رو به خوبی یاد بگیرید، میتونید بیشترین کالری سوزی رو با انجام این حرکت شنا داشته باشید.

بشتر ببینید
با 10 تکنیک‌ چربی سوزی و عضله سازی آشنا شوید

شنا آرام و معمولی کمک می کند تا چیزی در حدود ۵۰۰ کالری در ساعت بسوزانید و اگر شنای حرفه ای داشته باشید، می تونید در حدود ۷۰۰ کالری بسوزانید. علاوه بر این، از انجایی که غلظت آب نسبت به هوا خیلی بیشتر است (۸۰۰ برابر) هر حرکت دست و پا، یک تمرین مقاومتی برای بدن نیز خواهند بود و از طریق شنا کردن حجم ماهیچه های بدن نیز افزایش پیدا خواهند کرد.


شنا کردن

به طور کلی شنا کردن به طور مداوم کمک میکنه تا اندام متناسب تر و خوش فرم تری داشته باشید. تحقیقات نشان داده است افرادی که به طور مرتب شنا می کنند از نظر بیولوژیکی نیز نسبت به سن واقعی خود، جوان تر به نظر خواهند رسید.

تناسب اندام چیست؟ 10 ویژگی اصلی


بهترین راه تناسب اندام

بهترین راه برای رسیدن به تناسب اندام این هست که بر روی رژیم غذایی خود دقت و تمرکز زیادی داشته باشید و سعی کنید مواد غذایی سالم، مغذی و مفید رو در برنامه غذایی خودتون بگنجونید و تا حد امکان از مصرف چربی های اشباع شده، شکر و شیرینی های مصنوعی، برنج و کربوهیدرات و … رو کاهش بدید و در عوض در طول روز مقدار زیادی اب بنوشید، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید، تحرک داشته باشید و بیشتر از مقدار کالری مورد نیاز بدن، غذا نخورید!


۲۲ , مرداد ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید