تغذیه قبل و بعد از دوران ۹ ماهه‌ی بارداری-هوران

تغذیه قبل و بعد از دوران ۹ ماهه‌ی بارداری

همانگونه که در مقاله‌های قبلی نیز گفته شد تغذیه نقش و تاثیر بسیار زیادی در سلامت جسمی و روحی فرق دارد و برای کنترل استرس و اضطراب بسیار موثر است بنابراین تمامی افراد باید نظارت کافی بر روی تغذیه خود داشته باشند و با بهره گیری از یک تغذیه سالم بتوانند سلامت روحی و جسمانی خود را تامین کنند. تغذیه در تمام طول زندگی انسان مؤثر است و انسان باید توجه کافی بر تغذیه خود داشته باشند و با برخورداری از یک برنامه غذایی سالم و مناسب سلامتی خود را تامین نماید.


دوران قبل و بعد از بارداری یکی از دوره‌های حساس زندگی می‌باشد که در این دوره فرد باید نظارت صحیح و درستی بر روی تغذیه خود داشته باشد و با برخورداری از یک تغذیه سالم و مناسب بتواند سلامت جسمی و روحی را به خود را فرزند خود هدیه دهد.

تغذیه قبل و بعد از دوران 9 ماهه‌ی بارداری


توجه فرمایید که در این دوره از زندگی نیاز انسان به بعضی از مواد غذایی بیشتر از سایر غذاها می باشد. همچنین در این دوره از زندگی ممکن است فرد دچار اضافه وزن و یا کمبود وزن شود. متخصصان تغذیه بسیار تاکید می‌کنند که درصورتی‌که مادران باردار و یا پس از بارداری دچار اضافه‌وزن شدید و یا کمبود وزن شدید شدند حتماً با مراجعه به متخصص تغذیه و دریافت برنامه غذایی متناسب با خود در تامین سلامت خود و فرزند خود بکوشند.


در دوران بارداری و یا پس از بارداری مادر و یا جنین به چه مواد غذایی نیاز دارد؟

یکی از نیازهای اساسی بدن انسان نیاز به آهن می‌باشد که این نیاز در دوران بارداری و پس از بارداری بسیار بیشتر از قبل می‌شود و در قبل و بعد از بارداری مادر باید توجه کافی به مصرف غذاهایی داشته باشد که بتوانند آهن بدن خود را تامین نماید.

بشتر ببینید
5 نکته مسواک و بهداشت دندان ها

چه غذاهایی سرشار از آهن می باشند؟

برای پاسخ به این سوال کافی است در رابطه با خواص سبزیجات و حبوبات اطلاعاتی به دست آوریم و بفهمیم که حبوبات و سبزیجات نقش و تاثیر بسیار زیادی در تامین آهن بدن و همچنین جلوگیری از کم خونی بدن دارند بنابراین هنگامی که مادر قصد حامله شدن دارند باید نسبت به تامین آهن بدن خود اقدام نماید و یا پس از زایمان باید با تامین آهن بدن خود در کاهش عوارض زایمان خود نقش داشته باشد.


نیاز به ویتامین ها

نیاز بدن نیاز به ویتامین‌ها می‌پاشد که در دوران حاملگی باید به آن توجه بسیاری شود و برای جلوگیری از اختلالات ژنتیکی و همچنین رشد کافی جنین لازم است که مادر توجه و دقت کافی و انواع ویتامین‌ها داشته باشد و با مصرف ویتامین‌ها از ابتلای جنین خود به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند.
درحالی‌که در این‌جا مطرح می‌شود این است که چه غذاهایی و چه مواد خوراکی در تامین ویتامین موردنیاز بدن نقش دارند؟
میوه‌ها نقش و تاثیر بسیار زیادی در تامین ویتامین بدن دارند بنابراین مادران حامله در قبل و بعد و در حین بارداری باید مصرف میوه‌ها را جدی گرفته و از آن غافل نشوند.

بارداری و تغذیه


مادران در دوران قبل حین و بعد از بارداری از مصرف چه چیزهایی باید خودداری نمایند؟

یکی از اساسی‌ترین چیزهایی که در مادر باید در هنگام قبل حین و بعد از حاملگی به آن توجه داشته باشد عدم مصرف نوشیدنی‌های حل کنیم می‌باشد این نوشیدنی‌ها می‌تواند نقش و تاثیر بسیار زیادی در ابتلای جنین به بیماری‌های ژنتیک و اختلالات مغزی داشته باشد بنابراین لازم است که فرد با ترک مصرف نوشیدنی‌های الکلی سلامت را به خود و جنین خود هدیه دهد.

بشتر ببینید
چگونه احتمال گرفتن سرطان را کمتر کنیم (ویژه آقایان)

فست فودها و غذاهای آماده یکی دیگر از غذاهایی می باشم که در هنگام بارداری باید آن‌ها را ترک کنیم زیرا همانگونه که در مقاله‌های قبلی نیز اشاره شد این غذاها نقش و تاثیر بسیار زیادی در ایجاد تنش و استرس در فرد دارد و می‌تواند آرامش فرد را به هم زند بنابراین لازم است که در هنگام بارداری از مصرف هرگونه غذای آماده و فست‌فود جداً خودداری نمایید تا بتوانید سلامت جسمی و روحی را به خود و جنین خود هدیه دهید.


توصیه های مهم

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در هنگام بارداری علاوه بر برخورداری از تغذیه مناسب و سالم ورزش نیز کنیم زیرا ورزش می‌تواند نقش و تاثیر بسیار زیادی در سلامت جسمانی خود و جنینتان و همچنین زایمان آسان تر شما داشته باشد و از ابتلای شما و جنینتان به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند بنابراین لازم است که در حین بارداری ورزش را جدی گرفته و از آن غافل نشوید.
همچنین دانشمندان توصیه می‌کنند که در هنگام بارداری از کشیدن سیگار و یا قلیان جداً خودداری نمایید زیرا دود سیگار و قلیان می‌تواند تأثیرات بسیار مضری بر روی خود و جنین تان داشته باشد و بسیاری از بیماری‌ها را در جنین ایجاد کند.


مراجعه به متخصص

در برخی مواقع مادران باردار در دوران بارداری به بیماری‌هایی مانند دیابت بارداری دچار می‌شوند و یا دچار اضافه وزن و یا کمبود وزن شدید می شوند بنابراین این افراد باید با مراجعه به متخصصان تغذیه و کارشناسان رژیم درمانی و دریافت برنامه غذایی متناسب با خود در حفظ سلامتی خود و جنینشان موثر واقع شوند.
به شما توصیه می شود که اگر به فکر بارداری می باشید قبل از بارداری با مراجعه به پزشک متخصص تغذیه و یا کارشناس رژیم درمانی و دریافت برنامه غذایی متناسب با خود اقدام به بارداری کرده و از ابتلای خود و فرزند آینده‌تان به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید.

بشتر ببینید
آب گوجه فرنگی، 1 دارو برای درمان فشار خون بالا

تغذیه قبل و بعد از دوران 9 ماهه‌ی بارداری


نتیجه گیری

به این نکته توجه فرمایید که مراجعه شما به کارشناس رژیم درمانی و یا متخصص تغذیه در بعداز زایمان می‌تواند در رسیدن شما به وزن مطلوبتان و جلوگیری از عوارض ناشی از زایمان بسیار مؤثر باشد بنابراین از مراجعه خود به متخصص تغذیه غافل نشوید و با مراجعه به این متخصصان سلامت جسمی و روحی را به خود و جنینتان هدیه دهید.


در انتها امیدواریم که از مطلب «تغذیه قبل و بعد از دوران ۹ ماهه‌ی بارداری» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۱۶ , مهر ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید