۱۰۰۱ معجزه ماساژ-هوران

۱۰۰۱ معجزه ماساژ

اگر مایلید از فواید بی‌شمار ماساژ برای رفع استرس و گرفتگی عضلات آگاه شوید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید!

تغییر شیوه زندگی انسان در چند دهه اخیر، رفاه و راحتی زیادی برای اغلب مردم پدید آورده است. دیگر مانند قرون پیشین، چندان اثری از فشار کارهای جسمی سنگین و طاقت‌فرسا بین مردم دیده نمی‌شود. بکارگیری ماشین آلات پیشرفته و تکنولوژی نوین، شکل ظاهری زندگی را نیز دگرگون کرده است. تا جایی که عادت به سخت‌کوشی و انجام کارهای جسمی سنگین در میان مردم، به‌تدریج رو به کاهش است. اما این فقط یک روی سکه است.


در مقابل این همه، فشارهای روحی و استرس‌هایی در زمینه‌های مختلف زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پرداختن صرف به امور فکری و کاهش تحرک جسمی، همیشه مفید نیست. این نوع مشغله ذهنی، همراه با کم‌تحرکی و تغذیه نه‌چندان سالم شهری، بر ساختار بدنی افراد تاثیرات نامطلوبی بجا می‌گذارد.


از افزایش وزن و مشکلات ناشی از آن تا استرس‌های روحی ناشی از افسردگی، بسیاری از مشکلات ریشه در شیوه زندگی مدرن و شهرنشینی دارد.

خوشبختانه راه‌های صحیح برای کم کردن این فشارها و از بین بردن عوارض مشکلات جسمی هم کم نیستند.

در این مطلب به یکی از مفیدترین و موثرترین راه‌ها، برای رسیدن به سلامتی جسم و آرامش روانی می‌پردازیم.

در مطالعه این مطلب با ما همراه شده و معجزه ماساژ و اثرات مفیدی که از آن به‌دست می‌آید آشنا شوید!


از تاثیرات مفید ماساژ بیشتر بدانیم

واژه فرانسوی (Massage) از ریشه یونانی (Messier) به معنای انجام حرکات منظم و دستکاری لایه‌های سطحی پوست و عمقی عضلات بدن اطلاق می‌شود. هدف از انجام این حرکات، کمک به روند درمان، تسهیل تنفس و گردش خون و در مجموع رساندن بدن به حالت ریلکس و آرامش است.

البته در عمل فواید فراوان دیگری هم از انجام این حرکات هدف‌دار برای بدن حاصل می‌شود. تا جایی که بافت‌های مختلف از رباط‌ها، پوست و مفاصل و دستگاه‌های مختلف بدن نیز تحت تاثیر این حرکات قرار می‌گیرند.

مواردی مانند رفع گرفتگی عضلانی و خشکی و محدودیت‌های حرکتی نیز از دیگر مزایای انجام این ورزش آرامش‌بخش به‌شمار می‌آیند.

به این مجموعه سم‌زدایی، تعدیل مزاج و رفع یبوست، پیشگیری از ذخیره انسولین اضافه در پوست، پیشگیری از بروز آکنه و جوان سازی پوست را هم اضافه کنید تا لیست بلند بالایی از فواید ماساژ داشته باشید.

تا اینجای مطلب به‌صورت مختصر از فواید این ورزش لوکس و درمانی با شما صحبت کردیم. اما حتی بیان نام تک تک مزایای آن برای جسم و روح، مستلزم صرف زمان زیادی است.

در این بخش شما را با روش‌های مختلف و متنوعی که انجام این حرکات بر اساس آنها صورت می‌گیرد آشنا می‌کنیم.


انواع ماساژ

استفاده حداکثری از فواید معجزه ماساژ، نیازمند آگاهی نسبت به چگونگی اجرای آن است. انجام اشتباه حرکات این روش درمانی اگر مضر نباشد، بی‌شک مفید نخواهد بود. پس بهتر آن است که کار را از همان گام اول با آگاهی و کسب اطلاعات کافی در مورد اجرای صحیح آن آغاز کنیم.

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که توسط ملل مختلف ابداع شده و اکثرا به‌نام همان کشورها نامگذاری شده‌اند. در ادامه، با چند نمونه معروف از این روش‌ها آشنا می‌شویم:

ماساژ


ماساژ تایلندی:

از معروف‌ترین روش‌ها بوده و به دلیل حرکات کششی مفیدی که دارد به داشتن جنبه درمانی قوی شناخته می‌شود. این نوع ماساژ، برای کسانی که به کارهای اداری مشغولند و اوقات زیادی را به حالت ثابت یا پشت میز می‌گذرانند بسیار مفید است.

بشتر ببینید
6 نکته مفید برای رفع عارضه خشکی پوست

باز و بسته شدن مفاصل، رفع خشکی عضلات و تراز کردن سطح انرژی بدن تا رسیدن به حالت نرمال از فواید انجام این حرکات است.


ماساژ کالیفرنیایی:

این روش که با زدن ضربات آرام، سطحی و متوالی به بدن همراه است تاثیر عالی در ایجاد ریلاکسیشن دارد. از این طریق می‌توان با کمک معجزه ماساژ، به تمدد اعصاب و استراحت عمومی بدن کمک شایانی کرد.

ماساژ


ماساژ وتسو:

این روش بسیار خاص بوده و به حالت شناور در آب گرم صورت می‌گیرد. تسهیل جریان گردش خون از فواید اصلی آن بوده که تعادل در میزان فشار خون را به دنبال دارد.


ماساژ سوئدی یا سیاتشو:

این روش بسیار ملایم اما عمیق صورت می‌گیرد. سیاتشو با نفوذ در عضلات و استخوان‌ها، بهبود گردش خون و دفع مواد سمی و اضافات حاصل از سوخت و ساز را حاصل می‌کند. با دفع اسید لاکتیک و اسید اوریک به بالا رفتن قابلیت ارتجاعی رباط‌های بدن می‌پردازد. این روش به کسانی توصیه می‌شود که برای بارهای نخست لذت ماساژ را تجربه می‌کنند.


ماساژ تلفیقی یا ورزشی:

این روش بسیار عمومی بوده و بیشتر ماهیچه‌ها و بافت‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. بکارگیری این روش در ورزشکاران با تاثیرات مثبت زیادی همراه است که با رفع خستگی، فعال کردن بافت‌ها، جلوگیری از تورم و تمرکز بر عضلات تخصصی آنها همراه است.

این نوع ماساژاز تلفیق دو روش سوئدی و شیاتسو درست شده و یک مدل ساده و عمومی ورزشی محسوب می‌شود.

ماساژ


فواید و عوارض ماساژهای درمانی

این نوع ماساژ در کاهش تنش بخش‌های مختلف بدن بسیار موثر بوده و توسط متخصصین رشته مربوطه انجام می‌گیرد. این شکل از ورزش غیر فعال، شامل اعمال فشار و کشش‌های حساب شده روی بافت‌هایی است که به دلایل مختلف و تحت استرس، عملکرد کامل خود را از دست داده یا دچار نقضان در آن شده‌اند.

تکنیک‌های اجرای این روش، ترکیبی از حرکات ملایم و ضربات سطحی تا فشارهای عمیق و مالش و دستکاری حساب شده و علمی مفاصل و رباط‌ها را شامل می‌شود.

در صورت انجام صحیح این روش، می‌توان به نتایج اعجاب آوری در زمینه معجزه ماساژ دست یافت. آرامش روحی و جسمی، خواب عمیق و رسیدن به حالت ریلکس از جمله این نتایج هستند.


آیا باید بدن خود را به ماساژورها سپرد؟

تا چند سال پیش از این مشت و مال، عملی متداول بود که برای رفع خستگی و طراوت و شادابی بدن و اکثرا در حمام‌های عمومی مردانه انجام می‌شد. امروزه اما، حمام‌های سنتی و انجام حرکات جسمی فوق، به خاطره‌ها پیوسته است.

در عوض، اکنون کمتر کسی معجزه ماساژ در ایجاد و حفظ سلامتی را انکار می‌کند. اما بر سر میزان تاثیر آن، اختلاف نظر وجود دارد.

تاثیر ماساژ بر نشاط و سلامتی، موضوعی ثابت شده است که به تایید محافل علمی رسیده و در مراکز بهداشتی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از تسهیل تنفس و گردش خون تا برطرف نمودن آکنه‌های پوستی و دفع مواد زائد را می‌توان از این طریق کسب کرد.

همه اینها در انواع معمولی و نه‌چندان حرفه‌ای این ورزش غیر فعال، توسط افراد عادی انجام می‌شود. در روش خاصی که به مدل جفتی معروف است این عمل توسط دو نفر مثلا زوجین انجام می شود. به این ترتیب با صرف زمان مشخص و محدود، می‌توان به بیشترین نتایج دست یافت.


کار را به کاردان بسپارید…

برای انجام روش‌های تخصصی و درمانی ماساژ، وجود فردی متخصص الزامی است. آگاهی از آناتومی عضلات، مفاصل و دیگر بخش‌های بدن شرط اول برای اجرای یک پروسه کامل و موفق ورزشی است.

بشتر ببینید
برای خرید 1 عینک به چه نکاتی توجه کنیم؟

علاوه بر این لازم است تا از میزان مجاز فشار یا دستکاری بدن آگاه بوده و حرکات به نحوی انجام گیرد تا منجر به  آسیب به بافت‌ها نشود. بنابر این کار می‌تواند توسط افراد عادی یا ماسورها انجام گیرد و بهتر است انتخاب روش، بر اساس میزان تخصصی بودن کار صورت گیرد.

ماساژ


فواید ماساژ شامل چه کسانی می‌شود؟

به جرات می توان گفت معجزه ماساژ برای همه مفید است! حتی اگر موارد استثنایی برای این کار وجود داشته باشد، بیشتر شامل نوع و نحوه انجام آن می‌شود.

از کودکان تا افراد سالمند، همه نیاز دارند تا بدن خود را از یکنواختی و کسالت خارج کنند:

  • در افراد مسن، که امکان تحرک کمتری دارند، فواید بی‌شمار این کار می‌تواند به ایجاد نشاط و سرزندگی دوباره منتهی شود.
  • برای افرادی که به مشاغل سخت مشغولند، هیچ چیز مثل یک دوره ماساژ کامل خستگی را از تن به‌در نمی‌کند.
  • خستگی انجام کارهای یکنواخت و تکراری و نداشتن تنوع در حرکات مفاصل و عضلات ،مانند آنچه در مشاغل اداری تجربه می شود هم، با انجام این حرکات می‌توان تا حد زیادی رفع می شود.
  • برای ورزشکاران حرفه‌ای، ماساژ فرصتی است تا قوای مصرف شده بدنی را ترمیم کرده و به آرامش عضلانی دست یابند.
  • خانم‌های خانه‌دار که ساعات زیادی را در منزل به‌کار مشغولند با این کار تجربه خوبی در به‌حرکت درآوردن ماهیچه‌های کم فعالیت را از سر خواهند گذراند.

غیر از اینها، موارد فراوان دیگری نیز برای دستیابی به نتایج اعجاب آور معجزه ماساژ وجود دارد که در فرصت این مقاله نمی‌گنجد.


با ماساژ، به جنگ خشکی مفاصل و عضلات بروید!

شکل انجام ماساژ در موارد مختلف بسیار متنوع و متفاوت است. می‌توانید آن را در حالی که لباس به تن دارید انجام دهید با با بیرون آوردن لباس‌ و در حالت کاملا رها و آزاد تجربه کنید. هم‌چنین به شکل شناور در آب، درازکش بر روی سطوح صاف و گرم یا با کمک گرفتن از انواع روغن‌های طبیعی نیز می‌توان این کار را انجام داد.

تاثیر انواع روغن طبیعی در جذب معجزه ماساژ بسیار زیاد است. چربی این ماده، اصطکاک را از بین برده و کار را بسیار آسانتر می‌کند. به‌علاوه، مقداری از این روغن‌های مفید ضمن کار جذب پوست شده و فواید زیادی را برای آن به‌همراه می‌آورد.

هم‌چنین کاربرد روغن در به‌حرکت درآوردن آسان مفاصل و رباط‌های بدن مفید بوده و مانع از اعمال فشار اضافه یا آسیب به بدن در حین انجام ماساژ می‌شود.

انجام این کار با کمک روغن، بافت‌های مرده و اضافه پوست را هم از لایه قشری جدا کرده و به آسانی دفع می‌کند. به این ترتیب، پوست تازه و روشن شده، طراوت و زیبایی پنهان را با دفع لایه‌ای از سلول‌های مرده، بازمی‌یابد.


تاثیر ماساژ در حل مشکل آسیب‌های ورزشی

یکی دیگر از مواردی که معجزه ماساژ خود را نشان می‌دهد تاثیر آن در بهبود و التیام درد ناشی از آسیب‌های ورزشی است. برای کسانی که به ورزش مداوم و همیشگی عادت ندارند این موضوع بیشتر صدق می‌کند، اما حتی ورزشکاران حرفه‌ای هم، گاهی برای ترمیم مشکلات ورزشی به ماساژ نیاز دارند.

بهترین روش برای مقابله و پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی عملکرد ملایم و مداوم است. گرم کردن بدن پیش از آغاز ورزش هم راه دیگری است که بدن را برای انجام حرکات آماده کرده و از بروز گرفتگی و تنش پیشگیری می‌کند.

اما اگر در حین ورزش به هر دلیل دچار گرفتگی ماهیچه و مفصل شده و انعطاف عضلانی خود را از دست داده‌اید، بهترین چاره کار سپردن عضلات را به یک ماسور درمانگر حرفه‌ای است!

بشتر ببینید
بهبود سلامتی و تقویت روحیه با رعایت تغذیه سالم، 6 نکته اساسی

معجزه ماساژ و درمان افسردگی و اضطراب

زندگی پر تنش و مشکلات خاص این دوران بر همه ما اثر گذاشته و روح و روان‌مان را دچار عوارض گوناگونی می‌کند. این روزها کمتر کسی را بدون دغدغه می‌یابیم. عوارض روحی، خستگی ناشی از کارهای یکنواخت و معضلاتی که زندگی در محیط‌های بسته و درگیر با تکنولوژی پدید آورده، تقریبا هیچ کس را بی‌نصیب نگذاشته است.

برای آنکه از این همه دام بلا به سلامت بگذریم، لازم است خود را از هر نظر تقویت کنیم. یکی از راه‌های این کار رسیدگی به قوای بدنی و تقویت حالات روحی و روانی در افراد است.


ماساژ، تیری طلایی برای دو نشان!

اگر می‌خواهید به جنگ افسردگی و اضطراب بروید، راهی مطمئن و سالم را انتخاب کنید. این روزها توصیه به مصرف داروهای ضدافسردگی کم‌کم رنگ می‌بازد. عوارض زیاد مصرف این داروها، تاثیرات مثبت آنها را تحت تاثیر قرار داده و کمرنگ کرده است.

برای آنکه بدون درگیر شدن با عوارض دارویی بر افسردگی و سایر مشکلات روحی خود پیروز شویم، راه‌های سالم‌تری وجود دارد.

استفاده از معجزه ماساژ یکی از این راه‌هاست. بکارگیری حرکاتی که نه تنها پوست و عضلات را تقویت می‌کند، بلکه بر روح و روان هم تاثیرات مفیدی دارد.

با بکارگیری این ورزش غیر فعال، افکار منفی را از خود دور کرده و شادابی و نشاط را جایگزین آن نمایید. این کار اولین قدم در مسیری است که می‌تواند شما را تا بهبودی کامل و رهایی از بلای افسردگی همراهی کند.

انواع ماساژ درمانی چنانکه از نامش برمی‌آید، در این مورد بسیار موثر و مفید عمل می‌کند. از اختلالات خواب و ناتوانی در کنترل احساسات تا رفع علائمی از قبیل زودرنجی، درد و تنش ماهیچه‌های داخلی و سیستم گوارش و بیش از اینها، در حوزه سلامت‌بخشی ماساژ جای می‌گیرند.

برای مثال تاثیر خستگی ناشی از ماساژ گرفتن، خوابی راحت و آرام برای فرد در پی خواهد داشت. با تامین خواب کافی به‌عنوان یک عملکرد حیاتی مهم در سیستم‌های مختلف بدن هم تعادل لازم ایجاد می‌شود. این همه منجر به تشدید فعالیت‌های مفید مغز و سلسله اعصاب شده و به آرامش روحی فرد می‌انجامد.


نتیجه گیری

در مجموع چنین درمی‌یابیم که انجام حرکات ملایم ورزشی در قالب ماساژ، فواید فراوانی برای همگان دارد. منع ماساژ هم در موارد استثنایی اتفاق می‌افتد که بیشتر مربوط به شکل و نحوه اجرای آن می‌شود.

رفع خستگی و کسالت جسمی که از یکنواختی حرکات بدنی ایجاد می‌شود نیز از مواردی است که با استفاده از معجزه ماساژ برطرف شده و جای خود را به نشاط و سرزندگی می‌دهد.

در مورد ماساژ درمانی، کار وارد حوزه تخصصی شده و باید توسط افراد دارای قابلیت‌های تخصصی و آگاه به آناتومی بدن انجام شود.

کمک به کاهش یا رفع مشکلات روحی و کم کردن علائم افسردگی هم از دیگز مزیت‌های ماساژ است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است.

خشکی مفاصل و ماهیچه ها و آسیب‌های ورزشی هم، با انجام تخصصی این ورزش غیر فعال امکان‌پذیر است.

توصیه ما برای همگان تجربه شیرین و سالم معجزه ماساژ است.


منابع:

۱- https://spahana.com/blog/massage-therapy-helps-manage-symptoms-of-anxiety

۲- https://zoomlife.ir/health/228-body-massage-and-massage-therapies.html


در انتها امیدواریم که از مطلب «۱۰۰۱ معجزه ماساژ» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۲۳ , مهر ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید