چگونه از افسردگی پاییزی فرار کنیم؟ ۴ راه اساسی-هوران

چگونه از افسردگی پاییزی فرار کنیم؟ ۴ راه اساسی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که پاییز را فصل افسردگی و اندوه می‌دانند، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید!

افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی، از جمله مشکلات روحی است که همه ساله گروهی از مردم با فرا رسیدن فصول سرد سال، با آن درگیر می‌شوند. بروز این مشکل، در روند طبیعی کار و زندگی آنها اختلال ایجاد کرده و از نظم و کارایی افراد، کم می‌کند.


برخی افراد در این فصل به دلایل مختلف، دچار هیجانات روحی و تغییر خلق و خو می‌شوند. صرف‌نظر از اینکه این تغییرات به شکل بداخلاقی و دلتنگی بروز کند یا عصبانیت و خشم، این موارد بازتاب حالات درونی افراد هستند.

تاثیر عوامل طبیعی مانند عوض شدن وضعیت آب و هوا و ساعات روشنایی و تاریکی بر روحیه افراد هم قابل چشم‌پوشی نیست.


در این مطلب:

  • راهکارهایی برای فرار از افسردگی پاییزی را با شما در میان می‌گذاریم.
  • از اثر تلقین در بروز یا رفع این نوع افسردگی با شما صحبت می‌کنیم.
  • اطلاعاتی درمورد ساعت بیولوژیک را مطرح می‌کنیم.

در پایان نیز با یک جمع‌بندی کلی، راه‌های پیشگیری و حل این مشکل را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

خواندن این مطلب را نیز از دست ندهید :  ۲۵ عادت برای داشتن زندگی شادتر


پاییز را پشت پنجره‌ها حبس نکنید!

یکی از مشکلات رایج بین خانواده‌ها در فصول سرد سال، تصور غلط آنها در مورد شکل مراقبت از خود و فرزندانشان در این فصل است.

بر خلاف تصور عموم، باقی ماندن خانواده در اتاق‌های دربسته، احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیردار را نه تنها کمتر نمی‌کند، بیشتر نیز می‌کند.

بالا رفتن احتمال سرماخوردگی و بروز اپیدمی‌های پاییزی، بسیاری را در این مورد به اشتباه می‌اندازد.

نباید از خاطر برد اینکه از ترس بیماری در خانه حبس شویم، ممکن است ما را دچار بیماری‌های دیگری کند. افسردگی پاییزی یکی از همین موارد است. برای آنکه ذهن خود را از این تصور اشتباه جدا کنیم، باید طرز نگاه خود را به این فصل مورد بازبینی قرار دهیم. این کار را با طرح یک سوال شروع می‌کنیم:

افسردگی پاییزی


آیا پاییز واقعا دلگیر و افسرده کننده است؟

شما تا چه حد به تاثیر تلقین و تکرار اعتقاد دارید؟

فکر می‌کنید تکرار این جمله که پاییز، فصل افسردگی است، تا چه حد می‌تواند در افزایش این احساس موثر باشد؟

اگر بخواهیم موضوع را به‌شکل علمی بررسی کنیم، لازم است هر دو مورد تاثیر تغییرات فصلی و تلقین را بررسی کنیم.

بشتر ببینید
این 17 رفتار افراد زیادی را عاشق شما می کند

بررسی موضوع را از تغییر آب و هوا و ساعات خاموشی و روشنی هوا شروع می‌کنیم.


از ساعت بیولوژیک بدن و مزایای آن بیشتر بدانیم

شاید شما هم تا به حال اسم ساعت بیولوژیک بدن را شنیده باشید. این اصطلاح، به زمان‌بندی بدن در برابر ساعات روشنی و خاموشی بدن اطلاق می‌شود. تعریف ساده آن هم، زمان خواب و بیداری بدن است.

این به زبان ساده‌تر یعنی بدن ما هم ساعتی دارد که خواب و بیداری را با آن تنظیم می‌کند. البته، این مورد با ساعت قراردادی که همه می‌شناسیم فرق کلی دارد!

ساعت حیاتی یا بیولوژیک بدن، در واقع تنظیم زمان خواب و بیداری بدن است که با عوامل طبیعی شکل می‌گیرد. همان کاری که نیاکان ما، سلامتی  خود را با آن تنظیم می‌کردند.

سحرخیزی صبحگاهی و خواب آسوده شبانه، تنها دو مورد از فواید تنظیم ساعت حیاتی بدن هستند. تاثیرات زیادی از این کاربرد وجود دارد که در ادامه مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد.

خواندن این مطلب را نیز از دست ندهید : تغذیه و سلامت روان


ساعت بیولوژیک و پیشگیری از افسردگی پاییزی

برای کسانی که به کارهای شیفت‌بندی شده عادت دارند، موضوع ساعت حیاتی بدن، بسیار مهم است. افرادی مانند پرستاران و کارگران شب‌کار، برای آنکه بتوانند کار خود را به‌خوبی انجام دهند، باید بتوانند ساعت اعمال حیاتی بدن خود را با ساعات کاری هماهنگ کنند.

آنها باید قادر باشند بدن خود را، در ساعاتی که به‌طور طبیعی قرار است در خواب باشد، به‌راحتی بیدار نگه دارند. هوشیار باشند و به کار خود ادامه دهند. و مهم‌تر از همه، افسرده نشوند!!

حال این موضوع را برای همه افراد، بدون توجه به شغل آنها در نظر بگیرید! آیا همه افراد می‌توانند شب و روز را در همه فصول سال، یکسان طی کرده و دچار افسردگی نشوند؟

این همان موضوعی است که در پیشگیری از افسردگی پاییزی مطرح است و باید مورد توجه قرار گیرد.

چه کنیم تا افسردگی پاییزی بر ما غالب نشود؟

یکی از موارد مهمی، که در فصول سرد سال مانع از بروز افسردگی می‌شود، بیدار نگه داشتن سلول‌های بدن در طول ساعات روز است.

این در حالی است که تاریک بودن ساعات طولانی در طی روز، بدن را به اشتباه انداخته و آن را به خواب دعوت می‌کند.

اگر قرار است ساعات طولانی را در خانه یا محل کار بگذرانید، باید برای بیدار نگه داشتن بدن خود، ایده‌های جالبی داشته باشید.

بشتر ببینید
با انجام ندادن 4 کار ساده از سفیدی مو جلوگیری کنید

در ادامه مطلب، این ایده ها را در اختیار شما می گذاریم…

افسردگی پاییزی


برای بیدار نگه داشتن بدن در فصول سرد سال

  • وجود روشنایی لازم را دست کم نگیریم: در فصل پاییز، هوا بطور کلی قدری تاریک‌تر است و نور لازم برای اعمال حیاتی بدن، به‌خوبی تامین نمی‌شود.

افسردگی پاییزی، می‌تواند به‌دلیل کاربرد افراطی وسایل نامناسب روشنایی و کمبود نور در محیط کار و زندگی افراد، بروز کند.

گرچه همه ما درباره روشن بودن محیط خانه زیاد می‌گوییم و می‌شنویم، اما اغلب پس از مدتی این گفته ها را فراموش می‌کنیم. این روزها کاربرد نور ملایم و آباژورهای سرپوش‌دار در دکوراسیون منازل بسیار باب شده است. ملزومات روشنایی که بسیار زیبا و شیک بوده و نور آنها چشم را آزار نمی‌دهد.

اما نباید از یاد ببریم که اینها لوازم دکوری هستند و معمولا نمی‌توانند نور محیطی و کاربردی لازم برای منازل ما را تامین کنند.

  • خوب بخوابید، تا خوب بیدار شوید!! به یاد داشته باشید که تنها پس از یک خواب کامل و عمیق، می‌توانید بیداری کامل و فعالیت جدی داشته باشید. در غیر این‌صورت بدن با کمبود خواب و در پی آن مشکلات زیادی مواجه می‌شود.برای پیشگیری از بروز افسردگی، اجرای کامل هر دو این مراحل لازم است.

اینکه بی‌خوابی در دراز مدت می‌تواند باعث افسردگی شود، موضوعی است که از نظر علمی ثابت شده است. اما برای پیشگیری از آن، چه می‌توان کرد؟

بهتر است پیش از خواب، شرایط لازم برای آن را فراهم کنید. وجود عواملی مانند نور اضافه یا سر و صدا و عوامل محرک، می‌تواند خواب شبانه شما را مختل کند. به‌دنبال آن، در طول روز خستگی و خواب آلودگی را تجربه می‌کنید که ممکن است آن را به حساب افسردگی پاییزی بگذارید.

  • از فعالیت‌های جسمی خود، کم نکنید! در فصول سرد سال، بدن به کالری بیشتری برای انجام فعالیت و گرم نگه داشتن بدن نیاز دارد. از طرفی سرما و تاریکی زودرس هوا، ممکن است باعث شود تا از بعضی کارها مانند ورزش و پیاده‌روی در طول روز بکاهید.

فراموش نکنید که چنین مجموعه‌ای، می‌تواند کسالت و اضافه وزن را برای شما به‌همراه داشته باشد. ضمن اینکه بر هم خوردن روند طبیعی سوخت و ساز در بدن، شما را به سمت افسردگی پاییزی می‌کشاند. با برنامه ریزی صحیح و استفاده از هر موقعیت برای ورزش در خانه و انجام فعالیت‌های بدنی، از این مشکل پیشگیری نمایید.

بشتر ببینید
بدنسازی چیست؟ 4 اشتباه رایج بدنسازی

در پاییز هوا بطور کلی تاریک‌تر و طول ساعات روشنایی، کوتاه‌تر است. به همین دلیل هم گاهی نور لازم برای اعمال حیاتی بدن، به‌خوبی تامین نمی‌شود. افسردگی پاییزی، می‌تواند به دلیل کاربرد افراطی این وسایل روشنایی ضعیف و کم‌نور و کمبود روشنایی در محیط کار و زندگی افراد نیز، بروز کند.

خواندن این مطلب را نیز از دست ندهید : ۷ نشانه که خبر از مشکلات روان شما می دهند


۷توصیه برای برای از بین بردن علایم افسردگی فصلی

اگر با رسیدن پاییز، اندوه و افسردگی بر وجودتان سایه می‌اندازد، نگران نباشید. این مشکل، با توجه و مراعات بعضی نکات کوچک، تا حد زیادی قابل حل است. به‌شرط آنکه باور کنید شما هم می‌توانید بر اعصاب خود مسلط باشید. برای این کار، ۷ توصیه زیر را به‌کار ببندید:

  • در این فصل ارتباط خود را با دوستان و آشنایان ضعیف نکنید.
  • از زیبایی‌های فصل و رنگ‌های شاد طبیعت پاییزی لذت ببرید.
  • ورزش کردن را در خانه یا باشگاه ادامه دهید.
  • غذاهای مناسب با فصل را همراه با سبزیجات تازه و رنگی و دمنوش‌های گرم و مقوی مصرف کنید.
  • زمان و میزان خواب خود را بر اساس ساعت تنظیم کنید نه تاریکی هوا
  • از دمنوش‌های گرم و انرژی‌زا به فراوانی استفاده کنید.
  • روشنایی محیط زندگی و کار را کامل کنید و در نور کم کار و مطالعه نکنید!

جمع بندی

از آنچه گذشت می‌توان چنین دریافت که پاییز، بسته به طرز نگاه ما، می‌تواند فصل دلگیر و غم‌انگیزی نباشد. برای داشتن چنین نگاهی، لازم است رعایت نکات مهمی را در دستور زندگی خود قرار دهیم.

از جمله این موارد، ادامه روال طبیعی زندگی و حفظ سلامت تغذیه در این فصل است.

استفاده گاه به گاه از هوای آزاد و مراعات نظم در ساعت بیولوژیک بدن با خواب کافی و به‌موقع هم، از راهکارهای حل این مشکل هستند.

غیر از اینها، تلقین روحی هم می‌تواند حس افسردگی پاییزی را افزایش دهد. بر این اساس باید مراقب باشیم تا افکار منفی و دلسرد کننده را از خود دور کنیم. در نهایت، اینکه بدانیم همه احساس‌ها و فصول در گذر بوده و روزی تمام می‌شوند، می‌تواند برای رفع افسردگی بسیار مفید باشد.

این مطالب را هم از دست ندهید  : 

۱.  ۴ دلیل بی‌توجهی مردان به بهداشت روان خود

۲.  احساس اضطراب در هنگام غذا خوردن – ۵ راه برای کنترل

۳.  ۴ راه مقابله با ترس در کمترین زمان ممکن


منابع: https://namnak.com/%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%B2%DB%8C.p4587

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/seasonal-affective-disorder/symptoms-causes/syc-20364651


۲۱ , آبان ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید