مانیکور و پدیکور در دوران ۹ ماهه بارداری | هورآن

مانیکور، پدیکور و لاک زدن ناخن ها در دوران بارداری

مشخص شده است که هورمون های بارداری جلوه و زیبایی ناخن ها و موها را در بسیاری از زنان باردار چند برابر می کنند. همانطور که در دوران بارداری متوجه رشد ناگهانی مو و ناخن های خود می شوید، ممکن است بخواهید برای مدیریت آن به سالن های زیبایی بروید. یا اینکه در منزل برخی از اقدامات را انجام دهید. با این حال، بیشتر زنان باردار در مورد ایمنی و عواقب ناشی از مانیکور، پدیکور و لاک زدن ناخن ها، دچار تردید و ترس می شوند.

گرچه تردیدی نیست که این جلسات مانیکور و پدیکور و همینطور لاک زدن ناخن ها موجب افزایش اعتماد به نفس شما می شود، و شما را سرحال و خوش تیپ به نظر می رساند، اما احتیاط کردن در مورد خطرات احتمالی آن ها، برای شما یا جنین درون رحمتان، لازم است.

مانیکور


آیا انجام مانیکور یا پدیکور در دوران بارداری بی خطر است؟

انجام مانیکور و پدیکور در دوران بارداری کاملاً بی خطر است. مانیکور و پدیکور شامل حذف پوست های مرده ناخن های دست و پاها به همراه ماساژ پاها است ، که علاوه بر تأمین زیبایی ناخن ها، می تواند به کاهش استرس، تسکین عضلات و افزایش گردش خون کمک کند، به ویژه در سه ماهه آخر بارداری یعنی زمانی که پاهایتان به دلیل وزن رحم و جنین درون آن، درد می کند. ماساژ دادن خوب پاها در این مدت می تواند به بهبود این درد و خستگی کمک کند. این ماساژ همچنین گردش خون را بهبود بخشیده و تورم پا را که در بیشتر زنان باردار شایع است، کاهش می دهد.


خطر مانیکور در بارداری

انجام این کارها در طی بارداری حتی ممکن است گاهی موجه هم باشد، زیرا برخی از زنان باردار به دلیل رشد سریع ناخن هایشان که به نظافت نیاز دارد، انجام مانیکور و پدیکور را ضروری می دانند. سایر زنان باردار ممکن است ناخن های شکننده ای داشته باشند که ظاهری نامرتب دارند. هچنین ممکن است ناخن های شکسته تیز داشته باشند که می تواند باعث عفونت و آسیب شود، بنابراین این خانم ها هم ممکن است برای مدیریت سلامت و زیبایی ناخن های خود، به خدمات ناخن نیاز داشته باشند.

 


آیا پدیکور باعث القای زایمان می شود؟

در حالی که برخی معتقدند انجام پدیکور در سه ماهه سوم بارداری، به ویژه ماساژ پاها در یک نقطه خاص نزدیک مچ و پاشنه پا می تواند باعث القای زایمان شود، اما هیچ مدرکی دال بر این ادعا وجود ندارد. این باور ممکن است بخشی از علم رفلکسولوژی باشد. در این علم اعتقاد بر این است که تحریک و فشار آوردن بر برخی از نقاط فشاری روی پاها، باعث شروع انقباضات رحمی شده و بنابراین می تواند منجر به زایمان شود. با این حال، هیچ پشتوانه علمی برای اثبات این وجود ندارد. در صورت تردید، لیست فعالیت های احتمالی را که می توانند باعث القا و شروع زایمان شوند، از پزشک خود بخواهید و آن را بررسی کنید.

بشتر ببینید
جرم ‌گیری دندان به روش‌های سنتی در خانه

خطرات ناشی از انجام مانیکور و پدیکور هنگام بارداری

اگرچه به نظر می رسد اقدامات پیرایشی مانیکور و پدیکور به اندازه کافی بی خطر و ایمن هستند که خانم های باردار بتوانند با خیال راحت این کارها را انجام دهند، اما چندین فاکتور خطر وجود دارند که باید حتما به آن ها توجه شود. این ها شامل موارد زیر هستند.


خطرات بهداشتی

از آنجا که سالن های زیبایی و آرایشگاه ها مراجعین زیادی دارند، احتمال انتقال عفونت ها در این مراکز خصوصا در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی و ایمنی، بسیار بالا است. تجهیزات و محصولات مورد استفاده برای مانیکور و پدیکور نیز اگر به درستی تمیز و استریل نشده و یا به صورت مشترک استفاده شوند، ممکن است خودشان عاملی برای بروز عفونت های باکتریایی و قارچی باشند. این مساله می تواند هم شما و هم جنین درون رحمتان را در معرض خطر قرار دهد.

پدیکور


قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند تولوئن، فرمالدئید و استون می تواند مضر باشد. استنشاق یا بلعیدن تصادفی این مواد شیمیایی مهم ترین نگرانی ما برای خانم های باردار است. البته همه چیز به اینجا ختم نشده، مواد شیمیایی ممکن است از طریق پوست نیز جذب شده و باعث ایجاد عوارضی شوند.

 


فقدان تهویه

در نبود تهویه مناسب، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و بخارات، ممکن است باعث بروز حالت تهوع شود. برای تبخیر ترکیبات آلی فرار (VOCs) که ترکیباتی مضر و سرطان زا بوده و باعث تحریک گلو، چشم ها و بینی و حتی مشکدر تنفس و تهوع می شوند، تهویه لازم است. عدم تهویه مناسب می تواند به معنای قرار گرفتن در معرض بیشتر این ترکیبات آسیب رسان باشد. همیشه بهتر است سالنی را انتخاب کنید که پنجره های باز و متعدد داشته و یا از امکانات تهویه مناسبی برخوردار باشد.

 


لاک زدن ناخن ها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی ممکن است شما و فرزند دلبندتان را در معرض خطر قرار دهد. بعضی از سالن های آرایشی، ممکن است از محصولات ارزان قیمت که حاوی مواد سمی مضر هستند استفاده کنند. از این رو، همیشه بهترین کار این است که قبل از مراجعه به آرایشگاه، در مورد محصولاتی که قرار است برایتان استفاده شود، تلفنی جویا شوید.

بشتر ببینید
6 علت اصلی ریزش مو در زنان

بررسی کنید که آیا در لاک های ناخن مورد استفاده برای شما، استون وجود دارد یا خیر؟ استون می تواند بر روی سیستم عصبی اثر سمی بگذارد. همچنین می تواند باعث شکننده شدن ناخن های شما شود و احتمال شکستگی ناخن ها را افزایش دهد.

مانیکور


عدم ژلیش در بارداری

به خاطر داشته باشید که باید از ژلیش کردن ناخن ها در دوران بارداری خودداری کنید، زیرا انجام این کار مدت بیشتری طول می کشد و باعث طولانی شدن مدت زمان قرار گرفتن شما در معرض مواد شیمیایی می شود. به علاوه لاک های مخصوص ژلیش ناخن معمولا حاوی ماده شیمیایی به نام مونومر متیل متاکریلات (MMA) هستند که برای مادران باردار خطرناک بوده و می تواند باعث واکنش های آلرژیک روی پوست شود. همچنین، فرآیند حذف لاک در این روش، شامل بیش از ۲۰ دقیقه قرارگیری ناخن در استون است که اصلا برای زنان باردار توصیه نمی شود.

 


هشدارهای لازم

انجام برخی اقدامات احتیاطی قبل از انجام مانیکور و پدیکور، برای جلوگیری از هرگونه عارضه قابل پیشگیری توصیه می شود. به این ترتیب می توانید از خودتان و فرزند درون رحمتان محافظت کنید. برخی از اقدامات احتیاطی که می توانید انجام دهید، در ادامه آورده شده اند:

سالنی را انتخاب کنید که تهویه خوبی داشته باشد تا از قرار گرفتن در معرض گازهای مضر و مواد شیمیایی جلوگیری شود. در غیر این صورت قدرت گرفتن حس بویایی شما در دوران بارداری باعث بروز سردرد و حالت تهوع می شود.

در صورت امکان، از قبل به آرایشگاه مدنظرتان مراجعه کنید تا روش ها، ابزارها و روش های بهداشتی آن ها را بررسی کنید.


فقط به سالن های زیبایی بروید که مجوز دارند.

برای کاهش احتمال خطر انتقال عفونت ها و باکتری ها ناشی از تجمع مشتریان، نوبت خود را برای صبح زود رزرو کنید.

هنگام حضور در سالن، از مصرف مواد غذایی خودداری کنید تا از مصرف مواد شیمیایی به طور تصادفی جلوگیری شود.


رعایت بهداشت

اطمینان حاصل کنید که وسایل مورد استفاده برای شما کاملا در دستگاه ضدعفونی کننده اتوکلاو استریل شده اند. در صورت ضدعفونی نشدن خطر عفونت‌ها از جمله هپاتیت وجود دارد که عوارض جدی به همراه دارند.

بشتر ببینید
7 تاثیر خارق العاده بافتن موها در از بین بردن استرس

تا حد امکان سعی کنید از وسایل شخصی خود شما استفاده شود. آن ها را در هر نوبت با خود به همراه داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید مواد مضری در محصولات استفاده شده برای شما وجود ندارد.

اگر روی پوست خود، بریدگی هایی دارید تا وقتی که بهبودی کامل حس نشده، به هیچ عنوان برای انجام این امور اقدام نکنید تا خطر عفونت ها به حداقل برسد.

 

از شخصی که می خواهد پدیکور و یا مانیکور را برایتان انجام دهد، بخواهید دستکش نو بپوشد.


توصیه ها

از فرد انجام دهنده مانیکور و یا پدیکور بخواهید کوتیکول (پوست سفید رنگ پایین ناخن ها) ناخن های شما را برش نزده و یا به عقب ندهد تا از بروز عفونت های باکتریایی یا قارچی جلوگیری شود.

اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر ماساژ بر القای زایمان وجود ندارد، اما اگر خیلی نگران هستید بخواهید که نقاط فشاری در هنگام ماساژ تحریک نشوند و یا به طور کلی ماساژ برایتان انجام نشود.

از فرد انجام دهنده مانیکور یا پدیکور بخواهید تا روند کار را به آرامی انجام دهد تا از هرگونه بریدگی و عفونت های بعدی جلوگیری شود.


عدم مانیکور در سه ماه اول

شاید بهتر باشد که از مانیکور و پدیکور کردن ناخن ها در سه ماهه اول خودداری کنید، زیرا در این زمان خطر آلوده شدن به عفونت ها و عوارض مرتبط با آن ها بسیار زیاد است.

اگر اطمینان ندارید که مواردی بهداشت در سالن رعایت می شوند، کیت مخصوصی خود را تهیه کرده و در منزل به مانیکور و پدیکور کردن ناخن هایتان بپردازید.


نتیجه‌گیری

زیباسازی ناخن ها با مانیکور در دوران بارداری می تواند طراوت بخش باشد و باعث شود احساس بهتری داشته باشید. اگرچه انجام این اقدامات تا حد زیادی ایمن هستند، اما توصیه می شود تمام موارد مثبت و منفی را در ذهن داشته باشید، و یک انتخاب آگاهانه انجام دهید. محصولات مورد استفاده و همچنین سالن را با دقت انتخاب کنید، تا هم از رسیدگی به خودتان لذت ببرید و هم فرزندتان را ایمن و سالم نگه دارید.

https://parenting.firstcry.com

در انتها امیدواریم که از مطلب «مانیکور، پدیکور و لاک زدن ناخن ها در دوران بارداری» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۹ , مهر ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید