تاثیر تغذیه در ورزشکاران، ۱۰ باید و نباید |‌ هورآن

تاثیر تغذیه در ورزشکاران

همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد تغذیه سالم نقش و تاثیر بسیار زیادی در سلامت روحی و جسمی فرد دارد و موجب کاهش استرس و موفقیت‌های هرچه بیشتر فرد می‌شود. یکی دیگر از مواردی که تغذیه سالم در آن نقش و تاثیر بسیار زیادی دارد زیبایی و تناسب اندام می‌باشد به همین دلیل است که اکثراً ورزشکاران توجه بسیار زیاد و چه دین به تغذیه خود دارند و در کنار فعالیت بدنی از تغذیه سالم و مناسبی نیز برخوردار می باشند.

سینه


تغذیه سالم و مناسب می‌تواند از چاقی و یا لاغری زیاد جلوگیری کنند بنابراین لازم است که تمامی افراد به آن توجه لازم و کافی داشته باشند.
یک تغذیه سالم باید علاوه بر تامین مواد مورد نیاز بدن از چاقی و یا لاغری زیاد جلوگیری کند.
بسیاری از ورزشکاران تغذیه مناسب را بسیار جدی گرفته و در کنار تمرین کردن از تغذیه مناسبی نیز برخوردار می باشند. این افراد برای برخورداری از تغذیه مناسب به پزشک متخصص تغذیه و یا کارشناس رژیم درمانی مراجعه کرده و برنامه غذایی متناسب با قد و وزن خود را دریافت می‌کنند.


ورزشکاران باید از مصرف چه موادی خودداری کنند؟

در ادامه به بررسی مواد غذایی خاصی می‌پردازیم که ورزشکاران باید از آنها دوری بنمایند.


نه به سیگار

سیگار یکی از موادی است که ورزشکاران باید به طور کامل آن را از برنامه روزانه خود حذف کنند و سیگار را برای همیشه ترک کنند زیرا سیگار کشیدن می‌تواند موجب بسیاری از بیماری‌های قلبی و ریوی شده و از ادامه تمرینات آن‌ها جلوگیری کند.

 


نه به الکل

الکل یکی دیگر از موادی است که یک ورزشکار باید از برنامه غذایی خود حذف نماید زیرا الکل می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری بر فرد گذاشته و از تشکیل ماهیچه جلوگیری کند بنابراین لازم است که فرد ورزشکار برای موفقیت در ورزش الکل را کنار بگذارند.

بشتر ببینید
بدنسازی چیست؟ 4 اشتباه رایج بدنسازی

 


نه به مواد چرب

چربی‌ها و غذاهای چرب یکی دیگر از موادی می باشند که ورزشکاران از برنامه غذایی خود کنار می‌گذارند و بدین وسیله سعی در تناسب اندام دارند. غذاها و مواد چند مجرم چاقی بیش از اندازه فرد می‌شود بنابراین یک فرد چاق برای دست یافتن به تناسب اندام باید در کنار ورزش غذاهای چرب را نیز از برنامه غذایی خود حذف کند.


نه به غذاها و مواد قندی

یکی دیگر از موادی که معمولاً در برنامه ورزشکاران دیده نمی‌شود موادی با قندهای بسیار زیاد می باشد میل نکته توجه فرمایید که منصور از قندها در این‌جا شیرینی‌ها و غذاهای دارای قند بسیار زیادی است می‌باشد و به هیچ عنوان میوه‌های شیرین در نظر گرفته نمی‌شود و از برنامه غذایی ورزشکار حذف نمیشود. مصرف شیرینی و قند زیاد موجب افزایش وزن و چاقی می شود یک فرد ورزشکار برای رهایی از چاقی باید در کنار ورزش کردن قند را از برنامه غذایی خود حذف کنند. مصرف مواد قندی علاوه بر  چاقی و اضافه وزن موجب ابتلای فرد به بیماری قند خون نیز می شود.

 


نه به نوشیدنی های گازدار

مصرف نوشابه و سایر نوشیدنی‌های گازدار به دلیل دارا بودن کالری بسیار زیاد می‌تواند موجب چاقی و اضافه‌وزن شود بنابراین یک فرد ورزشگاه برای کنترل کالری استفاده شده در روز باید نوشابه‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کند و یا در نوشیدن آن‌ها دقت کند.
ازآنجایی‌که نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار علاوه بر تاثیر در اضافه‌وزن و چاقی موجب بسیاری دیگر از بیماری‌ها مانند پوکی استخوان نیز می شوند لازم است که فرد ورزشکار برای ایجاد سلامتی و حفظ تناسب اندام خود از خوردن نوشابه ها جلوگیری کند.

بشتر ببینید
طرز تهیه‌ی 8 شامپوی طبیعی مو در خانه

مصرف سبزیجات

یکی از موادی محسوب می‌شود که یک ورزشکار باید در برنامه غذایی خود قرار دهد و از آن استفاده کند زیرا سبزیجات تاثیر بسیار زیادی در سلامتی و تناسب اندام فرد دارد. مصرف سبزیجات می‌تواند نقش و تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از بیماری‌های ناشی از کم خونی داشته باشد بنابراین لازم است که تمامی افراد نسبت به مصرف سبزیجات اقدام کرده و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهند و از آن غافل نشوند.

 


مصرف میوه ها

میوه‌ها به دلیل داشتن خواص و مزایای بسیار زیاد معمولاً مورد توجه تمامی افراد قرار گرفته‌اند. یک فرد ورزشکار و یا فردی که به دنبال تناسب اندام می باشد باید مصرف میوه ها را جدی گرفته و از آن غافل نشود.
مصرف میوه ها نقش و تاثیر بسیار زیادی در حفظ سلامتی فرد و جلوگیری از افزایش و یا کاهش شدید دارند بنابراین تا می‌توانید از میوه‌ها استفاده کرده و آن را از برنامه غذایی خود حذف نکنید.

پرتقال


مصرف مواد پروتئینی

مواد پروتئینی نقش بسیار زیادی در تناسب اندام فرد دارند بنابراین بسیار مورد توجه قرار گرفته و از آن‌ها استفاده می‌شود. این کار ساز مواد غذایی نقش و تاثیر بسیار زیادی در خون‌سازی بدن دارند و عدم استفاده از آن‌ها می‌تواند موجب کم خونی شود بنابراین بر تمامی افراد واجب است که این دسته از مواد را جدی گرفته و از آن خوابن تازه کافی استفاده کنند و غافل نشوند.

سینه

 


مصرف حبوبات

حبوبات دسته دیگری از مواد مغذی محسوب می شوند که در برنامه غذایی ورزشکاران موجود می باشند و تقدیم کنند تمامی ورزشکاران به این دسته از مواد غذایی توجه لازم و کافی داشته و از آن غافل نمی‌شوند. مصرف این دسته از مواد نقش و تاثیر بسیار زیادی در تامین آهن بدن دارد و از کم‌خونی جلوگیری می‌کند.
به این نکته توجه کنی که مصرف حبوبات را در برنامه غذایی فرزندانتان قرار دهید و از آن غافل نشوید زیرا غافل شدن از این دسته مواد مغذی می‌تواند تاثیرات نامطلوب زیادی را بر روی سلامتی فرد بگذارد.

بشتر ببینید
5 اسموتی سبز برای کمک به کاهش وزن

نه به غذاهای آماده و فست فود

غذاهای آماده و فست فود علاوه براینکه موجب چاقی می شوند می‌توانند نقش و تاثیر بسیار زیادی در ابتلای فرد به بیماری داشته باشند بنابراین لازم است که تمامی افراد به خصوص ورزشکاران از مصرف این دسته از غذاها پرهیز کرده و آن‌ها را از برنامه غذایی خود کنار گذارند درغیر این‌صورت ممکن است که فرد هیچ‌گاه نتوانند قند تا متر دلخواه خود دست یابد زیرا مصرف این دسته از مواد غذایی موجب چاقی و اضافه‌وزن شدید شده و شما را از تناسب اندام دور می‌کند بنابراین لازم است که تمامی افراد نسبت به مصرف این دسته از مواد غذایی صرف‌نظر کرده و این دسته از مواد غذایی را از زندگی روزمره خود حذف کنند.

 


نتیجه گیری

مسلما رعایت یک تغذیه‌ی مناسب می‌تواند نقش به سزایی بر بازدهی ورزش و تمرینات ورزشی داشته باشد، به همین دلیل ما در این مقاله سعی کردیم که شما را با ابن موارد آشنا کنیم. امیدواریم که از این مقاله خوشتان آمده باشد و از آن استفاده‌ی لازم را برده باشید.


در انتها امیدواریم که از مطلب «تاپیر تغذیه بر ورزش» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۹ , مهر ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید