با ۷ ورزش کبد چرب را نجات دهید | هورآن

با ورزش کبد چرب را نجات دهید

مطالعه ای جدید نشان داده است که انجام تمرینات ایروبیک و آمادگی جسمانی بالاتر به تنهایی می تواند اهمیت بیشتری در کاهش چربی موجود در این عضو برای پیشگیری یا درمان بیماری نسبت به کاهش وزن داشته باشد.

به نقل از «ایزی هلث آپشنز» نوشت: مطالعه ای جدید نشان داده است که انجام تمرینات ایروبیک و آمادگی جسمانی بالاتر به تنهایی می تواند اهمیت بیشتری در کاهش چربی موجود در این عضو برای پیشگیری یا درمان بیماری نسبت به کاهش وزن داشته باشد.


«همه ما می دانیم که جان خود را در صورت توقف ضربان قلب از دست خواهیم داد اما افراد بسیاری به این مساله توجه ندارند که این عضو، بزرگترین اندام داخلی بدن انسان، نیز می تواند به همان اندازه برای ادامه زندگی و سلامت ما اهمیت داشته باشد. این عضو وظیفه سم‌زدایی بدن را بر عهده دارد. این اندام مواد زائد را که از طریق ریه‌ها، پوست یا دهان وارد بدن می‌شوند، پردازش کرده و از بین می برد. از جمله این مواد زائد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– افزودنی‌های غذایی

– مواد شیمیایی خانگی

– آلاینده های محیطی

– داروها

– هورمون ها

 

چاقی


اهمیت کبد برای بدن

بدون این عضو تمام ویتامین هایی که از طریق غذا و مکمل ها وارد بدن می شوند، بی فایده خواهند بود زیرا کبد وظیفه تولید صفرا را بر عهده دارد که در تجزیه مواد مغذی به شکلی که بدن بتواند از آنها استفاده کند، نقش دارد.

این عضو قند خون را ذخیره می کند و چربی را تجزیه می کند و از این رو، انرژی مورد نیاز شما در طول روز را تامین می کند. همچنین، کبد در لخته شدن خون نقش دارد.

بشتر ببینید
انواع جراحی های زنان، 11 نکته مهم

هر یک از کارهایی که این عضو انجام می دهد برای ادامه حیات و سلامت ما اهمیت دارند. اما یک بیماری خاموش که کبد افراد بسیاری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد می تواند شما را با چالش های جدی مواجه کند.


خطرات بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شرایطی است که به واسطه انباشت چربی در این عضو شکل می گیرد.

در صورت عدم درمان، بیماری کبد چرب غیر الکلی می تواند به استئوهپاتیت غیر الکلی تبدیل شود که این شرایط نیز می تواند در نهایت به سیروز، نارسایی این عضو و سرطان کبد منجر شود. در این مرحله، عمل پیوند این عضو ممکن است تنها راه برای نجات بیمار باشد.

ورزش و سرطان


برخی دانشمندان بر این باورند که نام بیماری کبد چربی مرتبط با متابولیک (MAFLD) با دقت بیشتری بازتاب دهنده بیماری است زیرا دانش کسب شده از دهه های گذشته به خوبی نشان می دهد که این بیماری یک اختلال متابولیک است. به عنوان مثال، به نظر می رسد ارتباطی با مقاومت به انسولین وجود دارد.

اما بدون در نظر گرفتن نام، یک مساله قطعی است: این بیماری قابل برگشت است. چاقی یکی دیگر از شرایط مرتبط با متابولیک همواره به عنوان یک عامل خطر برای بیماری کبد چرب غیر الکلی در نظر گرفته شده است و از این رو، کاهش وزن در کنار انجام ورزش به عنوان یک راهبرد اصلی برای پیشگیری از آن در نظر گرفته می شود.

اما مطالعه ای جدید نشان داده است که انجام تمرینات ایروبیک و آمادگی جسمانی بالاتر به تنهایی می تواند اهمیت بیشتری در کاهش چربی موجود در این عضو برای پیشگیری یا درمان بیماری نسبت به کاهش وزن داشته باشد.

بشتر ببینید
کاهش وزن، 5 حقیقت جالب و متفاوت

اگرچه در گذشته از سونوگرافی یا روش های غیر تهاجمی دیگر برای اندازه گیری اثر ورزش بر محتوای چربی این عضو استفاده می شد، پژوهشگران در کالج ترینیتی در دوبلین یک گام فراتر رفته و در مطالعه خود بافت‌برداری از این عضو را انجام دادند.

بیست و چهار بیمار مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکی در این مطالعه حضور داشتند. شانزده نفر از آنها یک برنامه ۱۲ هفته ای تمرینات ایروبیک را دنبال کردند، در شرایطی که هشت نفر دیگر گروه کنترل را تشکیل دادند.

بافت‌برداری از کبد در ابتدای مطالعه و سپس در هفته های دوازدهم و پنجاه و دوم پس از اتمام برنامه ورزشی نشان داد افرادی که ورزش می کردند بهبود چشمگیر در بافت زخمی و تورم در سلول های این عضو را تجربه کرده اند.

fhs


بهبود و پیشگیری از بیماری کبد چرب غیرالکلی

به گفته پژوهشگران، فواید ورزش هم برای سلامت این عضو و هم سلامت کاردیومتابولیک برای بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بسیار آشکار است اما فواید مداخله ورزشی در صورتی که برنامه ورزشی ادامه‌دار نباشد، برای همیشه پایدار باقی نمی مانند.

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، با پزشک خود درباره دریافت یک برنامه منظم ورزشی صحبت کنید. این برنامه باید به گونه ای تنظیم شود که برای شما قابل دنبال کردن باشد و می تواند نخستین گام در مسیر کند کردن آهنگ پیشرفت بیماری باشد.

اگر این عضو شما سالم است، انجام منظم تمرینات ورزشی ایروبیک می تواند به حفظ سلامت آن کمک کند.

دیابت، استفاده از استروئید و کلسترول بالا از جمله عوامل خطر برای بیماری کبد چرب هستند. اگر با هر یک از آنها مواجه هستید، با پزشک خود درباره چگونگی پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب صحبت کنید.

بشتر ببینید
7 اثر باورنکردنی کاکائو در زیبایی

در انتها امیدواریم که از مطلب «با ورزش کبد چرب را نجات دهید» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۴ , شهریور ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید