۲ اشتباه در روابط عاطفی - سامانه جامع سلامت و زیبایی

اشتباهات در روابط عاطفی

بسیاری از افراد اشتباهات مخرب مشابهی در روابط عاطفی خود دارند. در واقع، عقاید یکسانی در مورد رابطه‌ی عاطفی وجود دارد که افراد به زعم خود آن‌ها را درست می‌دانند، اما در حقیقت به رابطه‌ی عاطفی آن‌ها صدمه می‌زند. این ذهنیت‌های زیان بخش به دلیل تأثیر بسیار زیادی که در رابطه‌ی زوجین دارد باعث رنجش و قطع ارتباط آن‌ها می‌شود.

بسیاری از افراد اشتباهات مخرب مشابهی در روابط عاطفی خود دارند. در واقع، عقاید یکسانی در مورد رابطه‌ی عاطفی وجود دارد که افراد به زعم خود آن‌ها را درست می‌دانند، اما در حقیقت به رابطه‌ی عاطفی آن‌ها صدمه می‌زند. این ذهنیت‌های زیان بخش به دلیل تأثیر بسیار زیادی که در رابطه‌ی زوجین دارد باعث رنجش و قطع ارتباط آن‌ها می‌شود.


اشتباه رایج: آن قدر می‌جنگم تا حرفم را به کرسی بنشانم

این طرز فکر اشتباه است. مسائل زیادی وجود دارند که زوج‌ها بر سر آن‌ها توافق ندارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد یکی از بزرگ‌ترین راز‌های داشتن یک رابطه عاطفی موفق، اعلام مخالفت خود به شیوه‌ی مناسب است.

مهم است که طرفین رابطه بتوانند با یکدیگر صحبت و در مدیریت اضطراب و تفاوت عقاید به شریک عاطفی خود کمک کنند. پس برای اینکه عدم توافق نظر موجب درک بیشتری از نقطه نظر یکدیگر شود، ضروری است که افراد بدانند در چنین شرایطی چطور آماده و متعهدانه و به شیوه‌ای محبت آمیز رفتار کنند. بعد از آن است که می‌توانید به دنبال راه حل مشترک بگردید و احساس نزدیکی بیشتری داشته باشید.

جنگ و جدل به طور کلی باعث قطع پیوند احساسی، حس انزوا و حالت تدافعی در طرفین رابطه می‌شود. یادگیری این موضوع که چطور بدون جنگیدن، مخالفت خود را اعلام کنید (یعنی از فریاد زدن، ناسزاگویی و داشتن حالت تدافعی دوری کنید)، احتمالا مهم‌ترین مهارت در یک رابطه‌ی عاطفی است.

بشتر ببینید
برای رضایت از زندگی متاهلی چه کنیم؟ 10 راه حل طلایی

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد انتقاد، تحقیر، قطع پیوند احساسی و داشتن حالت تدافعی، رفتار‌هایی هستند که بیشترین احتمال را در جدایی زوج ایجاد می‌کنند.

اشتباهات در روابط عاطفی


راه حل

به جای صحبت کردن، گوش کنید. به یکدیگر فرصت صحبت دهید و قبل از آنکه حرفی بزنید که باعث افسوس تان شود، این سوال ساده را از خود بپرسید:

«باید حرف خودم را بزنم یا این حرف واقعا به حل مشکل کمک می‌کند؟» یعنی: این حرف ما را به هم نزدیک‌تر می‌کند، یا بین ما فاصله می‌اندازد و باعث تلخی بیشتر می‌شود؟

اجازه دهید پاسخ این سؤال (که قطعا واضح است!) راهنمای شما باشد که آیا در مسیر برقراری ارتباط قرار گرفته اید یا با حرف‌های زننده و رفتار خصومت آمیز، به رابطه‌ی عاطفی خود صدمه می‌زنید.

خود و شریک عاطفی تان را یک تیم در نظر بگیرید. یک تیم موفق هرگز زمان و منابع خود را برای گرفتن امتیاز از هم‎تیمی خود هدر نمی‌دهد. در اینصورت هر دو در مسابقه شکست خواهید خورد. هر دوی شما باید متحدانه با دنیای پیش رو مواجه شوید. جنگ و جدل به هر دو طرف رابطه صدمه می‌زند.


اما نکته‌ی دیگری هم وجود دارد. پس زدن هم می‌تواند به اندازه‌ی رفتار تهاجمی، رنج آور و مضر باشد. منظور از پس زدن آن است که وقتی از شریک عاطفی تان آزرده اید یا با نظر او مخالف هستید، از همراهی امتناع کنید یا پیوند احساسی خود را قطع کنید.

اگر در اعلام مخالفت با رفتار بدی مواجه شدید، یک نفس عمیق بکشید، با رفتار دوستانه این شرایط را متوقف کنید، آرام صحبت کنید و به شریک عاطفی خود از احساس تان بگویید.

بشتر ببینید
چگونه دعوا را کِش ندهیم و‌ به درک برسیم؟

همراهی و آمادگی احساسی شما نشان می‌دهد تصمیم دارید راه حلی پیدا کنید، حتی اگر نمی‌دانید دقیقا چطور باید این کار را انجام دهید.

صمیمیت و پیوند شما در زمانی که عدم توافق نظر وجود دارد باعث ایجاد اعتماد بیشتر در میان هر دوی شما می‌شود که در زمان سختی نیز در کنار شریک عاطفی تان خواهید بود. از این مرحله است که عشق پایدار و نزدیکی حقیقی آغاز می‌شود.


اشتباه رایج: برای اینکه تا ابد خوشبخت زندگی کنیم عشق تنها چیزی است که نیاز داریم

این مسأله تنها در یک دنیای کامل و بی عیب و نقص صحت دارد. زوج‌های بسیار زیادی هنگام ازدواج در مورد اوقات سختی و آسانی زندگی با یکدیگر عهد بستند، اما بعد‌ها زندگی‌ای با رفتار‌های تلخ و خودبینانه نسبت به یکدیگر داشتند.

عشق نه تنها باید اتفاق بیفتد، بلکه می‌بایست ادامه هم داشته باشد.

اشتباهات در روابط عاطفی


راه حل

عشق ورزی کار دشواری نیست، اما بدون توجه، آگاهی عاطفی و تعهد، دوام پیدا نمی‌کند.

تلخی و خودبینی، دشمنان عشق و روابط عاطفی هستند.

حفظ پیوند و علاقه در رابطه‌ی عاطفی، این تمایل را در هر دو طرف به وجود می‌آورد که حضور عاطفی، همدردی، انعطاف پذیری و میل حقیقی به عذرخواهی در زمانی که مرتکب اشتباهی ناخواسته شوند را حفظ کنند.

تا حد ممکن همان طور که در ابتدای روابط عاطفی بودید با یکدیگر رفتار کنید. قدرشناس حضور یکدیگر باشید و همان طور که در ابتدا سعی داشتید شریک عاطفی تان را جذب کنید با او رفتار کنید. آن زمان تمام تلاش خود را می‌کردید تا او را جذب کنید؛ چرا حالا دیگر این کار را نمی‌کنید، اما انتظار دارید همه چیز خوب باقی بماند؟

بشتر ببینید
25 عادت برای داشتن زندگی شادتر

بهترین راه برای زنده نگه داشتن عشق و حفظ اشتیاق روابط عاطفی، توجه بسیار و همیشگی به یکدیگر به شیوه‌های ظریف و زیرکانه است.

با یکدیگر صحبت کنید، متعهد بمانید، شریک عاطفی تان را مورد انتقاد قرار ندهید و در هیچ فرصتی از تحسین و تشویق یکدیگر غافل نشوید.

برای ساختن رابطه‌ای بهتر باید حداکثر تمایل را داشته باشید و از چالش‌ها و اشتباهات ناخواسته گذر کنید.


منبع: فرادید

در انتها امیدواریم که از مطلب «اشتباهات رایج در روابط عاطفی» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۱۵ , شهریور ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید