چگونه با ۲ روش زدن دستان به صورت خود را متوقف کنید

چگونه با ۲ روش زدن دستان به صورت خود را متوقف کنید

حتما این روزها در دوران فراگیر شدن ویروس کرونا خیلی این توصیه به گوش شما رسیده که از لمس کردن صورت خود اجتناب کنید. لمس به صورت همچنین باعث ایجاد رسوب گرفتگی منافذ پوستی و پخش شدن ویروس های ایجاده کننده ی آکنه میشود.یکی از بدترین عادت هایی که شما میتوانید هنگام بروز جوش های پوستی داشته باشید ، لمس کردن مداوم صورت تان است- و یا بدتر کندن جوش ها.

عادت یا خاراندن صورتتان را با استفاده از ابزار های ذهنی و یا درست کردن موانع فیزیکی که باعث سخت تر شدن تماس دستان و پوست صورتتان میشود، بشکنید.اگر شما عادت کندن جوش های صورتتان را کنار گذاشتید این مهم است که مراحلی را طی کنید که آسیب را به حداقل برسانید.

خواندن این مطلب را نیز از دست ندهید : قرنطینه چه تاثیری بر روی سلامت روان دارد؟

دستان


روش اول از دوم:در برابر خواستن برای لمس کردن صورتتان مقاومت کنید

۱ دستان خود را، زمانی که بیشتر احتمال دارد  صورتتان را لمس کنید ، مشغول نگاه دارید:اگر شما احتمال زیادی دارد که صورت خود را لمس کنید در حالی که منتظر اتوبوس ایستاده اید،حوصله تان سر رفته و یا در کلاس هستید، به خودتان یک مشغله ی کوچک بدهید تا دستانتان را در اختیار بگیرید.یک توپ کوچک،جاکلیدی،دست بند های مهره دار،نوار پلاستیکی و سنگ های مخصوص بازی برای داشتن یک مشغولی کوچک بهترین هستند.

اگر شما در زمانی که تلویزیون تماشا میکنید ، صورت خود را لمس میکنید ، به جای آن دستانتان را ماساژ دهید.

بافتن و خط خطی کردن بهترین روش ها هستند که دستانتان را درگیر نگاه دارید.(علاوه بر این شما چیزی خلاقانه انجام خواهید داد)

عوامل  را شناسایی کنید  ، تا به شما کمک کند وسوسه هایتان را پیش بینی کنید و برای محدود کردن آن برنامه ریزی کنید.آیا شما زمانی که مشغول مطالعه هستید ، در کلاس نشستید  و یا در حال دیدن تلویزیون هستید ، بطور ناخود آگاه صورت خود را لمس میکنید؟آیا بعد از رفتن به دستشویی و مسواک زدن دندان ها از خاراندن جوش های خود دست میکشید؟آیا هنگام بروز استرس،هیجان،خشم،بی حوصلگی و یا غم به صورت خود دستی میکشید؟

۲  انگشتان خود را زیر نشیمنگاه خود قرار دهید، اگر هنگام نشستن احساس میکنید باید صورت خود را بخارانید:چه در یک کلاس و چه در هنگام نشستن بر روی میز غذاخوری ،هنگامی که از دستان برای خوردن و یادداشت برداری استفاده نمیکنید، سعی نمائید انگشتان خود را زیر نشیمن گاه تان قرار بدهید.تعیین کردن یک محل برای قرار گرفتن دستانتان(جایی به جز صورتتان) به شما کمک مینماید عادت خود را بشکنید، خصوصا اگر صورت خود را بدون حضور ذهن لمس و خارش مینمائید.

.به عنوان یک جایگزین به جای گرفتن دستان به طرف صورت خود ،انگشتان خود را به هم گره بزنید و آن ها روی پاهای خود و یا روی میز قرار دهید.

بشتر ببینید
چگونه باروری را در مردان را افزایش دهیم؟ 3 روش اصلی

۳  یادآورهای تصویری را جلوی دید قرار دهید تا صورت خود را دست نزنید و نخارانید.یادداشت کنید:”نه دست زدن *** نه خاراندن” و آن را روی شیشه دستشویی ، آینه عقب ماشین ، کنترل تلویزیون و هر جای دیگر که ممکن است که آن را ببینید،بچسبانید.این کمک میکند که این یادآور ها را در محل هایی که شما برانگیخته میشوید که  صورت خود را دست بزنید و یا بخارانید،قرار دهید.

.همچنین شما میتوانید در گوشی خود هشدارهای ساعتی(آلارم) تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند نخارانید،مخصوصا اگر شما در ساعتهای خاصی از روز گرایش دارید این کار را انجام دهید.

۴  اگر در خانه متمایل میشوید که صورت خود را بخارانید، دستکش بپوشید.این ممکن است  عجیب به نظر برسد ، اما با پوشیدن دستکش خاراندن صورت غیرممکن میشود.شما میتوانید آنها را طول شب نیز بپوشید ، اگر عادت دارید با قرار دادن دستان بر روی صورت بخوابید.فقط مطمئن شوید که دستکش ها را بطور منظم بشوئید تا محل تجمع باکتری ها نشود.

.از دستکش کاملا نخی استفاده کنید.دستکش های پشمی ممکن است به صورت آسیب بزند و دستکش های پلاستیکی باید دائم تعویض شود.

.اگر برای شما ، پوشیدن دستکش گزینه نیست، به بستن بانداژ و یا نوار نازک چسبی دور انگشتان خود توجه کنید.این یک مقداری بیشتر محافظه کارانه است ، و خاراندن صورت را غیر ممکن میکند.

۵  از یک دوست و یا یک عضو خانواده بخواهید، که هر زمان صورت خود را لمس کردید، به شما یاد آور شود:یک دوست صمیمی،والدین و یا هم اتاقی میتواند یک متحد بسیار ارزش باشد ،زمانی که شما میخواهید عادت دستان را به صورت خود را بشکنید.از آن ها بخواهید اگر دیدند شما دستان خود به صورت خود میزنید به صورت مهربانه شما را سرزنش کنند.

دستان

.شما همچنین میتوانید در صورت ضرورت یک قولک(صندوقچه) برای خود درست کنید و هر زمان که صورت خود را لمس کردید چند تومان درون آن قرار دهید.این به شما انگیزه خواهد داد.

۶ به خودتان دلایل متوقف کردن نزدن دستان به صورت را یادآوری کنید:سعی کنید که بی انگیزه نشوید و به خودتان همه ی دلایل خوبی که برای کنار گذاشتن عادت دارید یاد آور شوید.به عنوان جایگزین شما میتوانید ضرر هایی که دست زدن به صورت خود دارد برای خود یادآوری کنید.

.تصاویر مربوط به بیماری ها ناشی از خاراندن و  دست زدن به صورت را جست و جو کنید تا ببینید اگر به دست زدن به صورت خود ادامه دهید ، چه شکلی میشوید.بسیاری از بیماری های پوستی ، از خود زخمی به جای نمیگذارد اگر آن ها را دست نخورده بگذارید.خاراندن صورت،کندن جوش و ناخن کشیدن پوست امکان زیادی دارد که باعث ایجاد زخم شود.

بشتر ببینید
4 روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها

۷ مدیتیشن ذهن آگاهی(یک فرایند روانشناختیِ آوردن توجه به تجربیات زمان حال بدون قضاوت) انجام دهید تا انگیزه های احساسی خود را بشناسید:اگر شما در زمانی که استرس دارید،نگران ، بی حوصله و غمگین هستید، به صورت خود دست میزنید و یا آن را میخارانید ، مقداری زمان میبرد تا روشن شوید و ذهن خود دوباره تنظیم کنید.ثابت شده است که مدیتیشن به مردم کمک میکند که احساسات خود را مدیریت کنند و در بدن برابر رفتارهای تکراری(مثل دست زدن به صورت) مقاومت ایجاد کند.

. ویدئوهای آموزشی آنلاین را دنبال کنید یا در یکی از کلاسهای مدیتیشن (یوگا)در محل زندگی خود ثبت نام کنید.

.شما همچنین میتوانید نرم افزار های آموزشی موبایل مثل “Head Space” و “Mind Shift” دانلود کنید تا به شما کمک کند هر هنگام که بخواهید ، آرامش خود را حفظ کنید

خواندن این مطلب را نیز از دست ندهید : طریقه‌ی رعایت بهداشت دست «ویژه دوران کرونا»


روش دوم از دوم:چگونه آسیب وارد شده را به حداقل برسانید.

۱  ناخن های خود را با ناخن گیر کوتاه کنید و آن ها را پاکیزه نگاه دارید.مطمئن شوید که ناخن های انگشتان شما همیشه با ناخن گیر گرفته شده پس شما زمانی که صورت خود را میخارانید ، باعث آسیب به پوست صورت خود نمیشوید.همچنین تمیز نگاه داشتن قسمتهای زیر ناخن ها از جرم ها برای جلوگیری از انتقال باکتری ها از دستان به صورتتان  مهم است.

.دستان یکی از کثیف ترین قسمت های بدن انسان است ، پس به خودتان این را به عنوان یک بازدارنده یادآوری کنید.

۲  با یک ماده شوینده،دستان و انگشتان خود را کاملا بشوئید. دستان خود را با ماده شوینده و یا صابون ضد میکروب و آب گرم بشوئید.دستان خود را حداقل ۳۰ ثانیه به هم بمالید تا زمانی که کاملا کف آلود شوند ، قبل از اینکه بخواهید آن ها با آب گرم آبکشی کنید.

.دستان و انگشتان خود را تمیز نگه داشتن ، باعث میشود احتمال گرفتن مشکلات پوستی  صورت کمتر شود؛اگر به زدن دستان به صورت خود پایان دهید.

.اگر شما باید به صورت خود دست بزنید ، دستان خود را قبل و بعد از آن با مواد شوینده بشویید.

۳  در صورت ضرورت ، یک برنامه مراقبت از پوست را پیگیری کنید.  با دکتر خود مشورت کنید و یا یک ویزیت از متخصص پوست درباره شوینده جوش ها و کرم ها  بگیرد در صورتی که جوش های صورت برای شما مساله است.کلیه محصولات بهداشتی حاوی سالیسیلیک اسید ، اسید گلیکولیک ، بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدها تاثیر مثبت خود در پاکسازی جوش ها را نشان داده اند.

دستان

.به عنوان یک گزینه طبیعی، از نارون کوهی و روغن درخت چایی برای تمیز کردن جوش ها و آکنه های پوستی استفاده کنید.

بشتر ببینید
آیا قرص یا آمپول باعث رشد قد می‌شود؟

.زمانی که صورت خود را میشوئید، محکم آن را نمالید زیرا باعث میشود که پوستتان دچار خراشیدگی شود و شما را وادار کند که صورت خود را برای از بین بردن درد دوباره لمس کنید.

.به یاد داشته باشید ، هر مقدار بیشتر صورت خود را بیشتر لمس کنید، احتمال بروز رسوب گرفتگی منافذ پوست،جوش ها و آکنه بیشتر میشود.

۴  اگر شک دارید عادت زدن دستان به صورت برای شما به یک اختلال روان تبدیل شده ، یک دکتر را ببینید:

SPD (اختلال وسواس کندن پوست) یک اختلال روانی است که در آن فرد، به‌طور مکرر پوست بدن خود(معمولاً پوست خشک شده روی زخم ها) را می‌کند و باعث آسیب دیدن پوست خود می‌شود. این اختلال  به اختلال وسواس اجباری (OCD) ارتباط نزدیکی دارد و ممکن است نیاز به ارتباط با یک درمانگر شناختی-رفتاری باشد تا به شما برای بهبود کمک کند.نشانه هایی که نشان میدهد شما اختلال وسواس کندن پوست دارید عبارت است از:

.نمیتوانید از خاراندن پوست خود منصرف شوید.

.خاراندن پوست خود تا حدی که باعث بریدگی،خون ریزی و کبودی شود.

.به جای گذاشتن ورم،لکه و زخم روی پوست صورت هنگام تلاش برای بازسازی آنها.

.حواستان نیست که دارید به پوست خود را میخارانید.

.خاراندن پوست در خواب.

.خاراندن پوست در زمان بوجود آمدن استرس و اضطراب.

.استفاده از قیچی ، میخ و انبرک(علاوه بر استفاده از انگشتان) به منظور خارش پوست.

خواندن این مطلب را نیز از دست ندهید : ۴ روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها


نتیجه گیری

نزدن دستان به پوست صورت به ویژه در دوران پاندمی کرونا میتواند نقش اثر گذار در جلوگیری از بیماری داشته باشد.علاوه بر انتقال پوست از دستان به صورت، عوارض لمس کردن صورت و خاراندن مداوم آن شامل خراش های پوستی ، قرمزی،بروز جوش ها و … میباشد.برای برخی از افراد کنترل رفتار خود و نزدن دستان به صورت کاری راحت میباشد چرا که آن ها از روش های بخصوصی استفاده میکنند.با رعایتی مواردی که در بالا بحث شد میتوانید کنترل بیشتری بر دستان خود و جلوگیری از مایل شدن آن ها به طرف صورتتان داشته باشید.

می توانید با تفاوت “کرونا” و “آنفولانزا” آشنا شوید

این مطالب را هم از دست ندهید  :

۱. احساس اضطراب در هنگام غذا خوردن – ۵ راه برای کنترل

۲.مراقبت از دستان با ۲ روش ویژه

۳. ۶ نکته مفید برای رفع عارضه خشکی پوست


منابع:

۱. https://www.cdc.gov/features/handwashing/index.html .

۲. https://www.bfrb.org/learn-about-bfrbs/treatment/ selfhelp/127rslistofstrategiesforskinpicking۴۹imuse۴۲i- می تواند سعی کنید .

۳. https://www.wikihow.com/Stop-Touching-Your-Face


۲۴ , آبان ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
saeodo پاسخ

Awli

در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید