سرطان، ۶ روش برای کاهش ابتلا (ویژه آقایان) | هورآن

چگونه احتمال گرفتن سرطان را کمتر کنیم (ویژه آقایان)

سرطان یک بیماری واحد نیست،بلکه در عوض مجموعی از بیماری های مرتبط است ،که در سلول های مختلف بدن بوجود می آید. این بیماری زمانی اتفاق میافتد که سلول هایی که بطور معمولی ، به صورت تحت کنترل  رشد میکند ، شروع به رشد خارج از کنترل میکند و بدون توقف شروع به پخش شدن میشود.در مرحله مولکولی دانشمندان میدانند که جهش در کدام ژن های خاص باعث رشد سرطان شده اند،اما پیش بینی زمانی و مکان وقوع سرطان ، غیر ممکن میباشد.


روش های جلوگیری از سرطان

جلوگیری از این بیماری مهلک روش های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:


عوامل خطر زا را کاهش دهید

به طور کلی با کاهش دادن عوامل خطر زا می‌توان ریسک را پایین آورد.


استفاده از محصولات دخانی را ترک کنید

مصرف دخانیات بزرگترین عامل برای رشد سرطان ریه است.استفاده از محصولات دخانی یک عامل خطر زا برای بیماری های دهان،حلق،مری،معده،پانکراس،مثانه،گردن،روده بزرگ و بیضه ها میباشد.ترک کردن استعمال دخانیات و یا ترک کردن مصرف محصولات دخانی میتواند سخت باشد،اما به همراهی یک نقشه خوب،گروه حمایتی و استقامت میتواند به سرانجام برسد.

.تصمیم بگیرید که ترک کنید و برنامه درست کنید.بسیاری از مردم از اینکه دلایلی را که، برای چرایی ترک کردن دارند، بنویسند ، کمک خواهند گرفت.

.زمانی در حدود یک هفته آینده را ، که میخواهید استفاده از  دخانیات را کنار بگذارید انتخاب کنید. خود را برای ترک کردن آماده کنید و به  برنامه ای که انتخاب کردید بچسبید.

.ابتدا شروع به کاهش تدریجی مصرف دخانیات خود تا زمان ترک کردن خود نمائید .

.حمایت بگیرید.به خانواده و دوستان خود درباره تصمیمی که درباره ترک مصرف دخانیات صحبت کنید.به آن ها درباره اینکه ممکن است در یک هفته آینده، خود واقعی تان نباشید،خبر دهید؛اما بگذارید آن ها بدانند که شما مصمم هستید.

خود را با شرکت در فعالیت و ورزش هایی که پیوندی با مصرف دخانیات ندارند ، مشغول نگه دارید.


یک وزن سالم را حفظ کنید

چاق بودن داشتن شاخص توده بدن((BMI بالای ۳۰ در صورت داشتن بالای ۲۰ سال تعریف میشود.چاقی افراد را در معرض افزایش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان مثل سرطان های پانکراس،کلیه،تیروئید و کیسه صفرا قرار میدهد.نکات نگهداری از یک وزن سالم عبارت است از:

داشتن تمرینات ورزشی منظم

خوردن غذاهای سالم

پرهیز از خوراکی های که گرایش به خوردن بیش از اندازه آن دارید

گرفتن وزن خود بصورت منظم برای به مسیر انداختن برنامه خود

مشورت با یک متخصص تغذیه برای توصیه های اضافی و کمک به برنامه ریزی

سرطان


از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید پرهیز کنید

آفتاب سوختگی آسیب با دوام در پوست ایجاد میکند.خطر ابتلا به سرطان ملانوم (نوعی از بیماری های پوستی)در کودکانی که از تاول های آفتاب سوختگی رنج برده اند، دو برابر در مقایسه با کودکانی است که هرگز از تاول های آفتاب سوختگی آسیب ندیده اند.قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید را میتوان با پوشیدن دستکش های بلند ، ساق پوش و کلاه و همچنین استفاده از ضد آفتاب کاهش داد.

به دنبال مناطق سایه دار بگردید و زمان زیر آفتاب بودن خود را زمانی که آفتاب شدید است، کاهش دهید.خصوصا بین ساعات ۱۰ صبح الی ۴ بعد از ظهر.

خود را بوسیله لباس های گشاد،ترجیحا ساخته شده از الیاف محافظ در برابر اشعه ی ماورا بنفش بپوشانید.

کلاه لبه دار و عینک های محافظ اشعه ماورا بنفش(UV) بپوشید.

زمانی که برای مدت طولانی به بیرون میروید،لایه وسیعی از ضد آفتاب با عامل محافظ در برابر آفتاب (SPF)  حداقل  ۳۰ استفاده کنید.بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن ضد آفتاب بکار ببرید و سپس هر دو ساعت  به صورت مجدد ضدآفتاب استفاده کنید.

خود را برنزه نکنید.


مصرف الکل را محدود کنید

الکل در بدن به استالدئید تجزیه میشود که این یکی از علل بوجود آورنده و تشدید کننده بیماری است که به DNA آسیب میزند.استفاده همزمان الکل و دخانیات با یکدیگر خطر ابتلا با سرطان را بیشتر از زمانی که هر یک از این مواد به تنهایی مصرف شود ، افزایش میدهد. انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد میکند کسانی که مصرف الکل دارند نباید به صورت روزانه بصورت  دو معیار(برای آقایان) و یک معیار(برای خانم ها) بنوشند.

بشتر ببینید
علل و درمان کاهش میل جنسی مردان

هر معیار نوشیدنی ۱۲ اونس مایع آبجو،۵ اونس مایع شراب، ۱.۵ اونس از لیکور را شامل میشود.


 از قرار گرفتن در معرض سرطان زا های شناخته شده ، پرهیز کنید

اگر شما در یک محیط آزمایشگاهی،در یک کارخانه و یا حتی در یک دفتر اداری کار میکنید، شما ممکن است با مواد شناخته شده و یا احتمالی ایجاد کننده سرطان بارها و بارها در تماس قرار بگیرید.سه آژانس بر روی لیست سرطان زا ها کار میکنند.

این سه موسسه عبارت است از برنامه سم شناسی ملی ، آژانس بین المللی تحقیق بر سرطان و آژانس حمایت از محیط زیست.لیست کامل سرطان زاهای انسانی را میتوان در انجمن سرطان آمریکا پیدا کرد.

.متناسب با وظایف محل کار، به وسایل محافظ شخصی مثل ماسک،دهان بند طبی،دستکش،عینک محافظ و روپوش توجه کنید.

.برچسب روی تمیز کننده های خانه داری،آفت کش ها و حشره کش ها را بخوانید.از وسایل محافظ کننده ی مناسب استفاده کنید و تمام دستورات ایمنی را جدی بگیرید.


از رفتار های پرخطری مثل سکس محافظت نشده، پرهیز کنید

برخی ویروس های میتواند از طریق رابطه جنسی بین افراد منتقل شود.عفونت با برخی از انواع خاص این ویروس ها میتواند انسان را در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان قرار دهد.به عنوان مثال ویروس هایی که موجب هپاتیت ب و هپاتیت ث میشود ، خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش میدهد.ویروس نقص سیستم ایمنی بدن(HIV) به سیستم های ایمنی بدن حمله میکند و آن ها را از بین میبرد.یک سیستم ایمنی ضعیف خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها نظیر سرطان پوست معروف به سارکوم را افزایش میدهد.


عوامل محافظت کننده را افزایش دهید

افزایش دادان مواردی که سلامتی شما را تضمین می‌کنند می‌تواند بسیار مفید و پرکاربرد باشد، به گونه ای که شرایط بدن شما را بهتر از قبل خواهد کرد. با هم به مرور این روش ها می‌‌پردازیم.


با یک برنامه غذایی سالم بخورید

کارشناسان معتقند که خوردن طبق رژیم غذایی سالم توانسته تا ۱۰% از کل سرطان ها در بریتانیا جلوگیری کند.خوردن بیشتر میوه جات و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان های دهان،مری،معده،ریه و حنجره پیوند دارد.زیاده روی در خوردن گوشت قرمز(گاو ، گوساله و بره)  و گوشت ها فناوری شده(سوسیس،گوشت های نمک سود شده،هات داگ) با افزایش ابتلای به سرطان ارتباط دارد.افرادی که  فیبر بیشتری مصرف میکند ،کمتر به سرطان روده دچار میشوند.

ماهی و جوجه به رژیم غذایی تان اضافه کنید.به جای مصرف گوشت قرمز و گوشت های فناوری شده ، خوردن جوجه و ماهی را در یک نوبت و یا دو نوبت در هفته جایگزین کنید.

استروژن و سرطان


هر روز حداقل ۵ وعده میوه جات و سبزیجات استفاده کنید.

ادویه جات شامل آمله،پودر سیر و زردچوبه(بخاطر ترکیب گیاهی کرکومین) تاثیر مهار کننده عوامل سرطان زا، نشان داده اند.از زردچوبه(که حاوی مقادیر زیادی کورکومین است) و فلفل سیاه برای   فراهمی زیستی استفاده کنید. برای افزایش فیبر در وعده های خود به صورت پیوسته پنج وعده میوه جات و سبزیجات بصورت روزانه مصرف کنید. غلات کامل به وعده های روزانه خود اضافه نمائید.


غذاهای شامل چربی اشباع شده(شامل چیبس،شیرینی ، روغن و …) خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش میدهد.از چربی ها ی اشباع شده بوسیله خواندن برچسب خوراکی ها  پرهیز نمائید و به جای آن جایگرین های که کمتر اسیدهای چرب ترانس دارند ، انتخاب کنید.


با قاعده ورزش کنید

مطالعات نشان داده افرادی که ۳۰ دقیقه در روز ۵ بار در هفته تمرین میکنند(جمعاً ۱۵۰ دقیقه) ۱۵_۲۰%  کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نشان میدهند.سایر مطالعات همواره کاهش ۳۰ الی ۴۰% خطر ابتلا به سرطان روده را زمانی که افراد فعالیت جسمانی خود را بیشتر میکنند ، نشان میدهند.همچنین فعالیت های جسمانی باعث کاهش خطر سرطان ریه و تخمدان میشود.

بشتر ببینید
3 راه برای خرید دئودورانت و ضدتعریق مردانه و زنانه

.روزانه به صورت از آهسته تا شدید برای مدت ۳۰  الی۶۰ دقیقه ورزش کنید.مثال های ورزش های تند تا آهسته عبارت است از :تند راه رفتن،حرکات آکروباتیک در آب و دوچرخه سواری برای مدت حداقل ۱۶ کیلومتر در ساعت است.مثال ورزش های شدید تا آهسته عبارت از نرم دویدن ، کوهپیمایی در سربالایی ، شنا کردن و طناب زدن.

ورزش و سرطان


واکسینه کنید

مسمومیت با برخی از انواع ویروس ها ها خطر ابتلا به برخی از انواع بیماری ها را افزایش میدهد.برای مثال ویروسی که باعث هپاتیت ب (HBV)  میشود،شانس ابتلا به سرطان کبد را بالا میبرد.عفونی شدن بوسیله برخی از دسته های بخصوص از ویروس های انسانی مثل ویروس پاپیلوم خطر ابتلا به سرطان های گردنی،مقعدی،واژنی و تناسلی را افزایش میدهد.

 


خوشبختانه امروزه واکسن هایی در دست است که از بیماری بوسیله ی این ویروس ها جلوگیری میکند.اشاره به این نکته ضروری است که واکسن های  (HBV)  متفاوت از واکسن هایی هستند ،که به عنوان واکسن های سرطان شناخته میشوند.

واکسن های سرطان اختراع شدند تا بدن را برای مبارزه با سلول های سرطانی در زمانی که ایجاد شده اند،تحریک کند.دانشمندان اخیرا در حال تحقیق  بر روی واکسن های سرطانی هستند و در حالی که مشغول خواندن این مقاله میباشیم، آن ها در آزمایشگاه های بالینی مشغول به کار هستند.


به اندازه کافی بخوابید

برخی شواهد نشان میدهد،اختلال در ریتم شبانه روزی خطر سرطان را افزایش میدهد.یک تحقیق نشان میدهد افرادی که بصورت برنامه کاری خارج از رویه کار میکنند، ۳۰% خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه بیشتری نسبت به کسانی که برنامه مرتب کاری دارند ، نشان میدهند.کار شیفتی نیز یک از عوامل خطرزا برای سرطان پروستات است.کارشناسان توصیه میکنند ، مواردی که به دنبال می آید را برای داشتن خواب کامل در شب انجام دهید.

جذاب


یک برنامه ی خوابیدن درست نمائید.هر شب در ساعت معین به رخت خواب بروید و هر صبح در یک ساعت مشخص از خواب برخیزید.

یک روال خواب داشته باشید.هر شب با روش یکسان استراحت نمائید.

یک جو راحت خوابیدن ایجاد کنید.برای اکثر مردم این به معنی دمای خنک،صداهای مزاحم کم و یک اتاق تاریک میباشد.


از غذاها و نوشیدنی های بخصوصی در ساعت قبل از خواب پرهیز کنید.مصرف کافئین میتواند شما را ساعت ها بعد از مصرف بالا نگاه میدارد.شاید به در نگاه اول به نظر برسد الکل در خوابیدن سریع شما کمک میکند اما میتواند در  خوابیدن  شما در شب اختلال ایجاد نماید.رفتن به رخت خواب در حالت پر بودن شکم میتواند ناراحتی ایجاد کند و در نیمه های شب نیاز به رفتن به دستشویی پیدا کنید.

چرت های حسابی در طول بزنید اما آن را در زیر نیم ساعت نگاه دارید.خوابیدن زیاد در روز میتواند در توانایی شما در بخواب رفتن و بخواب ماندن در شب اختلال ایجاد کند.


.تمرین ورزشی به صورت روزانه داشته باشید اما از تمرین کردن در ساعات نزدیک به خواب دوری کنید.

.راه های سالم کنار آمدن با اضطراب را بیاموزید.نگرانی درباره مادیات،ارتباطات و کار میتواند شما در شب بیدار نگه دارد.


موقعیت های پیش سرطانی را شناسایی و درمان کنید

آگاهی کامل از وضعیت بدن خودتان همیشه امری مهم و ضروری است.


از خدمات دهنده سلامت خود ، چک آپ منظم بگیرید

این شامل ارزیابی دندان ها هم میشود، که در ممکن است در طی آن سرطان های دهانی یافت شود.چک های منظم برای شما این شرایط را فراهم میکند که درباره احتمال گرفتاری خود به سرطان تحقیق کنید،درباره غربالگری سرطان اطلاعات کسب کنید و هر گونه نشانه ای را بررسی کنید.

ابتلا به سرطان در مراحل اولیه یا شرایط پیش سرطانی،بهترین امکان برای درمان موفق را عرضه میکند.یک ارزیابی بدن منظم همچنین شامل تست برای سرطان دهان،سیستم تناسلی،پوست،تیروئید و سایر ارگان ها را شامل میشود.

بشتر ببینید
3 روش افزایش وزن سریع (ویژه مردان)

با خدمات دهنده سلامت خود، سابقه خانوادگی خود را در میان بگذارید

گاهی انواع مشخصی از سرطان در خانواده ها شیوع می یابد.این موضوع میتواند به علت هایی نظیر انتخاب سبک زندگی نامناسب(اعتیاد)،شرایط زیست محیطی و یا میتواند به خاطر وجود یک ژن غیرعادی که از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود باشد.اگر عده ای چند از افراد خانواده شما سرطان داشتند،احتمال خطر ابتلا به سرطان در شما بالا میرود.مشاور سلامت شما میتواند به شما درباره خطر هایی خاص هشدار بدهد و یا تست های اضافی را تجویز نماید.


غربالگری های توصیه شده سرطان را انجام دهید

انجمن سرطان آمریکا راهنمایی های برای غربالگری های سرطان منتشر کرده است.

تست هایی که وجود پولیپ روده و سرطان روده را نشان میدهد، که از سن ۵۰ سالگی برای مردان آغاز میشود.

با دکتر خود درباره غربالگری های سرطانی مربوط به پروستات مشورت کنید.برای آقایان از سن ۵۰ سالگی شروع میشود.

 

یک آزمایش غربال گری برای سرطان ریه وجود دارد که میتواند میزان مرگ ومیر ناشی از سرطان ریه را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. این تست برای افراد بین سن ۵۵ تا ۸۰ که حداقل به مدت ۳۰ سال سابقه سیگار کشیدن داشته اند، توصیه میشود.


سرطان مثانه معمولا در افراد با سنین بالا به وجود می آید، اگر چه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. از هر ۱۰ سرطان مثانه ۷ مورد آن در مراحل اولیه که قابل درمان است، تشخیص داده می شوند. اگر ناحیه‌ی لگن شما تحت پرتودرمانی قرار گرفته است، امکان ایجاد توده مثانه در شما زیاد است. داروهای دیابت نیز که حاوی ماده‌ی دارویی اگتوز می باشند، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.


خودتان را بررسی کنید و علامت خطری را شناسایی کنید

آقایان میتوانند با چک کردن پوست خود و توجه نزدیک به خال ها و تاول های عجیب و غریب ،خود را برای سرطان پوست بررسی کنند.همچنین برخی بیماری ها با نشانگان غیر عادی پوست خود را بروز میدهند.آقایان میتوانند خود تست خود ارزیابی بیضه انجام دهند.زیاد شدن و یا کم شدن وزن بصورت ناگهانی و غیرمنتظره میتواند یکی از نشانه های بیماری باشد. به گرفتن وزن خود به صورت منظم توجه نمائید که شما را از تغییر وزن آگاه میکند.


توضیحات تکمیلی

فیبرهای غذایی یا فیبرهای خوراکی، مواد گیاهی وابسته است. در حقیقت فیبرهای خوراکی موادی هستند که توسط بدن انسان قابل هضم نمی‌باشند و موجب تسهیل در هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش خواهند شد. برخی از مهمترین مواد غذایی حاوی فیبر عبارتند از: گلابی،نارگیل،انجیر،کنگر،نخود،کلم،شلغم و انواع حبوبات.

فراهمی زیستی یا زیست‌فراهمی درصدی از دارو است که در گردش خون وارد می‌گردد.

غلات کامل: دانه‌هایی هستند که سبوس و جوانه آن‌ها جدا نشده است. مانند: آرد سبوس دار، نان سنگک، بلغور گندم، بلغور جو دو سر، بلغور ذرت کامل، برنج قهوه‌ای

ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV ایجاد کننده ی زگیل هایی است که بیش‌تر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد.


نتیجه گیری

همان طور که گفتیم سرطان یک بیماری واحد نیست،بلکه در عوض مجموعی از بیماری های مرتبط است ،که در سلول های مختلف بدن بوجود می آید.سرطان زمانی اتفاق میافتد که سلول هایی که بطور معمولی ، به صورت تحت کنترل  رشد میکند ، شروع به رشد خارج از کنترل میکند و بدون توقف شروع به پخش شدن میشود. با آگاهی از چند نکته‌ی ساده می‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت. پس بهتر است نگاه دقیق تری به بدن خودمان بیاندازیم و کمی سبک زندگی خودمان را اصلاح کنیم تا نتایج بسیار خوبی را از آن بگیریم و زندگی بهتری داشته باشیم.


در انتها امیدواریم که از مطلب «راه های جلوگیری و تشخیص سرطان در آقایان» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۹ , مهر ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید