۷ سوال درباره واکسن آنفولانزا - سامانه جامع سلامت و زیبایی

پاسخ به چند سوال درباره واکسن آنفولانزا

با توجه به شرایط خاص و استثنایی امسال حالا دیگر درباره هر موضوعی با سوالات متعددی روبه رو هستیم. به عنوان مثال آیا تزریق واکسن آنفلوآنزا برای امسال توصیه می‌شود؟ آیا لازم است زودتر از سال‌های قبل به فکر واکسن زدن باشیم؟ آیا هنوز هم به گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود که واکسن بزنند یا امسال وضعیت متفاوت است؟ در ادامه این مقاله از بخش سلامت و زیبایی همراه ما باشید.

و در نهایت این‌که اگر مشکوک به ابتلا به کرونا هستیم، آیا می‌توانیم influenza vaccine بزنیم یا خیر؟ برای پاسخ به سوالاتی از این قبیل سراغ سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به عنوان یکی از مراکز به روز و معتبر در این زمینه رفتیم و پاسخ‌های آن‌ها را در این موارد برای شما آماده کردیم.

پاسخ به چند سوال درباره واکسن آنفولانزا


آیا امسال قرار است هم آنفلوآنزا و هم کرونا شیوع پیدا کند؟

در حالی‌که ارائه پیش‌بینی قطعی درخصوص وضعیت پاییز و زمستان امسال، غیرممکن است، اما CDC تصور می‌کند در این فصول ما با شیوع همزمان آنفلوآنزا و کرونا مواجه خواهیم بود. در این وضعیت، زدن influenza vaccine از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارد.


چرا دریافت واکسن آنفلوآنزا در پاییز امسال ضروری است؟

دریافت واکسن آنفلوآنزا در پاییز و زمستان امسال، بسیار مهم است، چون می‌تواند به کاهش شیوع بیماری‌های تنفسی کمک کند. کاهش بیماری‌های تنفسی هم باعث می‌شود تا فشار کمتری بر سیستم درمانی وارد شود.

واکسن آنفولانزا


آیا لازم است امسال زودتر واکسن آنفلوآنزا را بزنیم؟

در زمینه زمان دریافت influenza vaccine توصیه‌های CDC نسبت به سال‌های قبل تغییری نکرده است. زدن influenza vaccine اگر خیلی زود و در فصل تابستان انجام شود، به ویژه برای افراد مسن، به معنای کاهش تاثیر واکسن در محافظت کردن از این افراد در اواخر فصل شیوع آنفلوآنزاست. سپتامبر و اکتبر (حد فاصل ۱۱ شهریور تا ۱۱ آبان) زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفلوآنزاست. هر چند تا زمانی که آنفلوآنزا شیوع دارد (یعنی حتی دی ماه و دیرتر) واکسیناسیون می‌تواند انجام شود.

بشتر ببینید
1 بحث داغ! نحوه‌ واکنش بدن به پرخوری گهگاه چگونه است؟

چه افرادی امسال باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

توصیه عمومی برای influenza vaccine، دریافت واکسن برای همه افراد بالای شش ماه با تنها معدود استثنا‌هایی است، اما در این بین دریافت واکسن برای برخی گروه‌ها اهمیت بیشتری دارد.


کادر درمان: (شامل پزشکان، پرستاران، دیگر افراد شاغل در مراکز درمانی و داروخانه‌ها) و افرادی که در بخش‌های مراقبتی مانند خانه‌های سالمندان و مراکز نگهداری از معلولان کار می‌کنند.

افرادی که جزو گروه‌های پرخطر در ابتلا به کرونا محسوب می‌شوند: افراد بالای ۶۵ سال، ساکنان خانه‌های سالمندان و مراکز مراقبتی و تمام افراد از هر گروه سنی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند.

افرادی که بیشتر در معرض عوارض آنفلوآنزای شدید قرار دارند: شامل نوزادان (بالای شش ماه) و خردسالان، کودکان دارای مشکلات مغزی- عصبی زنان باردار، افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

اگر جزو گروه‌های پرخطر در ابتلا به کرونا یا آنفلوآنزا هستیم، باز هم برای تزریق influenza vaccine از خانه بیرون برویم؟

دریافت influenza vaccine برای گروه‌های پرخطر بسیار مهم است، چرا که احتمال این را که آن‌ها دچار آنفلوآنزای شدیدی شوند کاهش می‌دهد. بسیاری از افرادی که در معرض ابتلا به آنفلوآنزای شدید هستند، همزمان جزو گروه‌های پرخطر کرونا هم هستند. برای این افراد بسیار مهم است که امسال حتما influenza vaccine بزنند. این افراد زمانی هم که می‌خواهند برای تزریق influenza vaccine مراجعه کنند، باید حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

پاسخ به چند سوال درباره واکسن آنفولانزا


آیا influenza vaccine می‌تواند از ما در برابر کرونا هم محافظت کند؟

دریافت واکسن آنفلوآنزا نمی‌تواند از ما در برابر کرونا محافظت کند، اما واکسن آنفلوآنزا می‌تواند فواید مهم دیگری برای ما داشته باشد. مطالعات نشان داده است واکسن آنفلوآنزا می‌تواند میزان عوارض این بیماری، نیاز به بستری در بیمارستان و مرگ ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

بشتر ببینید
با این 8 ضد آفتاب‌ از پوست خود محافظت کنید

امسال دریافت واکسن آنفلوآنزا اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است چرا که نه تنها از شما در برابر عوارض آنفلوآنزا محافظت می‌کند، بلکه نیاز شما به استفاده از خدمات درمانی را هم کاهش می‌دهد و این باعث می‌شود تا مراکز درمانی تحت فشار کمتری قرار بگیرند.


آیا در شرایطی که مشکوک به کرونا هستیم، می‌توانیم واکسن آنفلوآنزا بزنیم؟

نه، اگر فردی مشکوک به کروناست یا جواب تست او مثبت شده است، بدون توجه به شدت علایم کرونا در او، باید تزریق واکسن را به تعویق بیندازد و تا انتهای مدت زمان توصیه شده در قرنطینه بماند. البته صرف دریافت influenza vaccine در زمان ابتلا به بیماری خفیف مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مراجعه برای دریافت influenza vaccine در زمان ابتلا به کرونا، می‌تواند کادر درمان را در معرض خطر قرار دهد.


نکته: زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا

بهترین زمان برای تزریق influenza vaccine در کشورما اوایل مهر تا اواسط این ماه است چرا که اگر خیلی زود تزریق شود، ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی، از بین می‌رود و اگر هم دیر تزریق شود، ممکن است آلودگی قبل از ایمنی سازی رخ دهد.

با توجه به سن و مشکلات زمینه ای، میزان ایمنی سازی در برابر بیماری آنفلوآنزا تعیین و در بیماران پیوندی دو هفته پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا، ایمنی لازم ایجاد می‌شود.


منبع: روزنامه‌خراسان

در انتها امیدواریم که از مطلب «سوالاتی در مورد واکسن آنفولانزا» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.

بشتر ببینید
این 3 مورد خوراکی را هرگز خام نخورید!

۱۴ , شهریور ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید