فواید پرتقال! ۱ میوه و این همه خاصیت!-هوران

فواید پرتقال! ۱ میوه و این همه خاصیت!

پرتقال نوعی از مرکبات است که کالری بسیار کمی دارد. این میوه زیبا و خوشمزه، برای بدن انسان بسیار مفید است. وجود پرتقال در یک رژیم غذایی سالم و متنوع، به قوی شدن شما و داشتن پوستی شفاف و زیبا کمک می‌کند و می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های زیادی را کمتر کند.

پرتقال

این میوه به دلیل داشتن شیرینی طبیعی و تنوع زیادی که دارد، در غذاها و دسر‌های زیادی استفاده می‌شود و به همین دلیل، محبوبیت زیادی دارد. به عنوان مثال، می‌توانید پرتغال را به صورت آب میوه و مارمالاد (مارمالاد یا مربای بالنگ نوعی فرآورده کنسروی است که از جوشاندن میوه مرکبات با آب و شکر تهیه می‌شود و معمولاً برای ژله‌ای شدن آن، ژلاتین را به مواد دیگر اضافه می‌کنند) مصرف کنید، و یا آن را به صورت کامل میل کنید. علاوه بر این، از پوست رنده شده آن، مزه دار کردن کیک‌ها و دسرها استفاده می‌کنند.


این میوۀ محبوب به دلیل داشتنِ ویتامین C معروف است. با این حال، پرتقال فقط ویتامین سی ندارد، بلکه دارای ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان‌های زیادی است، و با همین ترکیبات، به کمتر شدن التهاب و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند.

در این مقاله، می‌خواهیم به بررسی فواید پرتقال، انوع آن و چگونگی استفاده آن در رژیم غذایی بپردازیم. با ما همراه باشید…


فواید پرتقال

مواد مهمی که در پرتغال وجود دارد، برای سلامتی بدن ما مهم هستند. در این قسمت، می‌خواهیم فواید پرتقال را معرفی کنیم…

پرتقال


پرتقال و سرطان

پرتقال یک منبع عالی از آنتی اکسیدان و ویتامین C است و می‌تواند، به از بین بردن رادیکال‌های آزادی که باعث ابتلا به سرطان می‌شوند، کمک کند.

اگرچه مصرف ویتامین C ضروری و بسیار مفید است، اما معمولا مقداری که بدن ما برای مبارزه با سرطان به آن نیاز دارد، بسیار بیشتر از مقداری است که می‌توانیم از طریق خوردن پرتغال بدست آوریم.

به عنوان مثال، محققان دریافتند که برای مهار سلول‌های سرطانی روده بزرگ، به چیزی حدود ۳۰۰ پرتقال نیاز است. البته که مصرف این میوه خوب است، اما نمی‌توان به چشم یک معجزه به آن نگاه کرد.

از طرف دیگر، در سال ۲۰۱۵، تحقیقی انجام شد که نشان داد، مصرف آب گریپ فروت و آب پرتقال، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست رابطه مستقیم دارد. محققان دریافتند افرادی که مقادیر زیادی آب گریپ فروت یا آب پرتقال مصرف کردند، احتمال دچار شدن آن‌ها به ملانوم، یک سوم بیشتر از کسانی بود که مقادیر کمی مصرف می‌کردند. این ممکن است به دلیل ترکیباتی به نام فتوکارسینوژن باشد که در بیشتر مرکبات وجود دارد.

بشتر ببینید
مراقبت از دستان با 2 روش ویژه

برای پی بردن به اثرات مصرف پرتقال بر روی سرطان، به تحقیقات و آزمایشات بیشتری نیاز است.


پرتقال و فشار خون

پرتقال فاقد سدیم است. این ویژگی به مصرف کنندگان این میوه که به فشار خون بالا دچارند، کمک می‌کند تا سدیم بدنشان را در حد متعادل نگه دارند. از طرف دیگر، نوشیدن یک فنجان آب پرتقال، باعث می‌شود که بدن فرد ۱۴٪ پتاسیم بیشتری جذب کند.

توجه داشته باشید که هر چقدر میزان سدیم دریافتی فرد کمتر باشد، فشار خونش کمتر می‌شود. علاوه بر این، افزایش مصرف پتاسیم، برای کاهش خطر فشار خون بالا مهم است، زیرا می‌تواند به باز شدن رگ‌های خونی کمک کند.

طبق گفته دفتر مکمل‌های غذایی (ODS)، افزایش مصرف پتاسیم می‌تواند خطر دچار شدن به فشار خون بالا و سکته را کاهش دهد.

فواید پرتقال! 1 میوه و این همه خاصیت!


پرتقال و سلامت قلب

پرتقال منبع خوبی از فیبر و پتاسیم است، و هر دو این مواد معدنی، می‌توانند سلامتی قلب را تضمین کنند.

طبق نتیج بدست آمده از یک بررسی که در سال ۲۰۱۷ با استفاده از متاآنالیزهای قلبی انجام شده بود، مشخص شد که مصرف فیبر کافی می‌تواند به طور قابل توجهی خطر شدت گرفتن و کشندگی بیماری قلبی را کاهش دهد. این تاثیر به خاطر این است که فیبر می‌تواند سطح کلسترولِ خون را پایین بیاورد.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، یک فنجان آب پرتقال می‌تواند ۱۴٪ از نیاز روزانه انسان به پتاسیم را تأمین کند.

دفتر مکمل‌های غذایی (ODS) متوجه شد که افرادی که در بدنشان، پتاسیم بیشتری بوده، کمتر در خطر سکته مغزی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی، قرار داشتند. از آنجایی که پتاسیم می‌تواند فشار خون را در حد متعادل نگه دارد، به سلامت قلب نیز کمک می‌کند.

 


پرتقال و دیابت

یک پرتغال متوسط با وزن ۱۳۱ گرم، می‌تواند ۳.۱۴ گرم فیبر داشته باشد، که تقریباً ۱۰٪ فیبر مورد نیاز یک بزرگسال در هر روز را تامین می‌کند. نتایج بدست آمده از مطالعه، نشان داده که فیبر می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت دیابت کمک کند.

به طور کلی، مصرف ۴ گرم فیبر در روز، باعث کاهش قند خون نمی‌شود، اما می‌تواند نحوه پاسخ بدن به انسولین را بهبود ببخشد. دیابت نوع، ۲ به دلیل کم شدن واکنش بدن نسبت به انسولین به وجود می‌آید.

بشتر ببینید
با انجام ندادن 4 کار ساده از سفیدی مو جلوگیری کنید

برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، مهم است که وزنتان را در حد متعادل نگه دارید، زیرا چاقی و اضافه وزن می‌توانند به پیشرفت دیابت نوع ۲ کمک کنند. بدن فیبر را کندتر از سایر مواد مغذی تجزیه می‌کند، بنابراین می‌تواند به افراد دیابتی کمک کند تا مدت زمان بیشتری احساس سیری کنند و میل کمتری به خوردن تنقلات داشته باشند.

داشتنِ یک رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزی است، می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و پیشرفت آن را کمتر کند. برای کنترل دیابت، رژیم غذایی‌تان باید سرشار از مواد مغذی و سالم باشد.


پرتقال و پوست

مصرف کافی ویتامین C می‌تواند به حفظ سلامت و ظاهر پوست کمک کند.

ویتامین C به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن از سلامتی پوست دفاع می‌کند و باعث ترمیم زخم‌ها می‌شود. با مصرف پرتقال، پوست سفت و شفافی خواهید داشت.

نتیجه یک بررسی در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که وجود ویتامین C در رژیم غذایی، باعث کاهش چین و چروک، کشیدگی و زبری و همچنین بهتر شدن ظاهر می‌شود.

 


ارزش غذایی پرتقال

کالری

حال می‌خواهیم ببینیم یک پرتقال متوسط با وزن ۱۳۱ گرم، چه ارزش غذایی دارد؟

  • ۶ کالری؛
  • ۱۶ گرم چربی؛
  • ۲۳۷ میلی گرم پتاسیم؛
  • ۴/۱۵ گرم کربوهیدرات؛
  • ۲ گرم شکر؛
  • ۲۳/۱ گرم پروتئین.

ویتامین c

مصرف پرتغال، علاوه بر تامین ویتامین C، باعث رفع نیاز بدن به مواد مغذی دیگر هم می‌شود. در قسمت زیر، میزان درصد مواد مغذی یک پرتقال متوسط را مشخص کرده‌ایم:

  • ویتامین C سی برای زنان = ۹۲.۹۳ و برای مردان ۷۷.۴۴؛
  • تیامین ۱۰.۳۶٪؛
  • فولات ۹.۸۳٪؛
  • فیبر حداقل ۹.۳۴٪ (بستگی به سن و جنس دارد)؛
  • کلسیم بین ۴.۳۶ تا ۵.۲۴ درصد (بستگی به سن دار)؛
  • پتاسیم ۵.۰۴٪.

سایر مواد معدنی

علاوه بر موارد بالا، این میوه حاوی مقادیری کولین و زآگزانتین است.

کولین یک ماده مغذی مهم در این میوه است که به خواب، حرکت عضلات، یادگیری و تقویت حافظه، انتقال تکانه‌های عصبی، به جذب چربی و درمان التهاب مزمن کمک می‌کند.

زآگزانتین نوعی آنتی اکسیدان کاروتنوئید است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد. طبق یک بررسی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، این ماده می‌تواند برای سلامت قلب، کبد، پوست و چشم مفید باشد.


پرتقال در رژیم غذایی

بهتر است پرتقال را زمانی که بخوبی رسیده است استفاده کنید. برخلاف برخی میوه‌های دیگر، آن‌ها پس از چیده شدن نمی‌رسند و از نظر کیفی بهبود نمی‌یابند. این میوه را در دمای اتاق و به دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری کنید.

بشتر ببینید
احساس اضطراب در هنگام غذا خوردن - 5 راه برای کنترل

پیدا کردن میوه‌ها و سبزیجات تازه در زمستان سخت است. با این حال، زمستان زمان خوبی برای خرید مرکبات است. زمستان فصل اوج این میوه و سایر مرکبات است.

انواع مختلفی از این میوه وجود دارد. برخی از انواع پرتقال عبارتند از:

  • پرتقال بیدانه، پرتقال نافدار؛
  • نارنگی؛
  • کارا کارا؛
  • پرتقال خونی؛
  • والنسیا؛
  • سویل؛
  • یافا.

چند نکته درباره استفاده از پرتقال در رژیم غذایی

  • یک کاسه را روی میز آشپزخانه یا پیشخوان قرار دهید و درون آن را با میوه‌های فصل پر کنید. دیدن میوه‌هایی که به راحتی در دسترس و قابل استفاده هستند، شما را به برداشتن و خوردن آن‌ها ترغیب می‌کند. با این کار، کمتر به سراغ غذاها و میان وعده‌های نا سالم می‌روید.
  • با استفاده از توت فرنگی، آناناس، پرتقال ماندارین و انگور، یک سالاد میوه خوشمزه و جذاب درست کنید.
  • برای ناهار یا شام، چند تکه از این میوه به سالاد اضافه کنید. می‌توانید این میوه را با گردو یا پیکن (گردوی آمریکایی)، یک تکه پنیر خرد شده، و مقداری سس روغنی مخصوص حبوبات یا مرکبات پر کنید و نوش جان کنید.
  • برای خودتان آب میوه خانگی درست کنید. آب پرتقال تازه، بسیار گوارا و مقوی است و راحت‌تر هضم می‌شود.

خطرات مصرف پرتقال

افرادی که به بیماری ریفلاکس معده و مری (گاستروازوفاگال) مبتلا هستند، ممکن است پس از مصرف مرکبات، با علائمی مانند سوزش سر دل و استفراغ مواجه شوند. این به دلیل اسیدی بودن این میوه است.

این افراد می‌تواند با داشتن یک رژیم غذایی متنوع که حاوی انواع مواد مغذی است، از بروز این عارضه جلوگیری کنند و به سلامتی دست یابند.


نتیجه گیری

این میوه سرشار از ویتامین C و مواد مغذی مفید برای بدن ما است. این میوه پر خاصیت، به درمان و جلوگیری از بیماری‌های زیادی کمک می‌کند. با مصرف پرتقال، می‌توانید بدن سالم‌تری داشته باشید و زیبایی‌تان را دو چندان کنید.

با این حال، مصرف این میوه می‌تواند برای کسانی که به رفلاکس معده و مری دچارند و یا کسانی که مشکل ترشح بیش از حد اسید معده دارند، دردسرساز باشد.


منبع:

https: //www.medicalnewstoday.com/articles/272782


در انتها امیدواریم که از مطلب «فواید پرتقال» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۱۰ , مهر ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید