۴ روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها حافظ سلامتی

۴ روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها

داشتن دست های تمیز و بهداشتی یکی از اصلی ترین  فاکتورهای سلامتی محسوب می­شود. دستان تمیز اغلب در خط مقدم مبارزه با بیماری ها و عفونت ها قرار می­گیرد. رعایت صحیح بهداشت دست ، مهارت اساسی برای کارکنان حرفه ها و مشاغلی است که در محیط مراقبتِ سلامت و سرویس های غذایی کار می­کنند و یا به طور کلی برای هر شخصی است که می­خواهد زندگی سالم و ایمن داشته باشد. در این مطلب به بررسی روش‌های استریل کردن دست ها می‌پردازیم. 


روش اول:

شتشوی و استریل کردن دست ها با اب و صابون

۱.دست های خود را خیس کنید: دو دست خود را با قرار دادن مقابل آب جاری خیس کنید. آب ولرم و آب داغ بهترین است ولی آب سرد هم برای استریل کردن دست ها مورد قبول است.

4 روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها


۲.کف اضافه کنید: مقدار کافی از صابون(و یا مایع دست شویی) در کف دست بریزید. مایع دست شویی ترجیح دارد چرا که استریل کردن دست ها با مایع بهتر صورت می‌گیرد.

استریل کردن دست ها


۳.کف دستان را به یکدیگر بمالید: مایع را در سراسر کف دستان خود به هم بمالید. مطمئن شوید قسمت کف دستانتان به قدر کافی از مایع کف کرده پوشیده شده است. برای انجام صحیح استریل کردن دست ها باید مطمئن شوید که کف به خوبی در همه جای دست‌ها پخش شده است.

استریل کردن دست ها


۴.کف دست راست خود را بر روی دست چپ قرار دهید و بمالید: این عمل را، با قرار دادن دست چپ بر روی دست راست خود، تکرار کنید. این عمل باعث پخش مواد شوینده بر پشت هر دو دستان می­شود. مطمئن شوید این ناحیه به خوبی از کف پوشیده شود.

استریل کردن دست ها


۵.انگشتان هر دو دست را از بین هم بگذرانید: کف را لا به لای انگشتان پخش کنید. انگشتان خود را جلو و عقب کنید تا مطمئن شوید کف به همه قسمت های بین انگشتان رسیده است.

استریل کردن دست ها


۶.پشت انگشتان خود را با کف دست بگیرید: انگشتان دست خود را با کف دست قفل کنید. با این کار مطمئن می­شود که مواد شوینده به پشتی ترین قسمت انگشتانتان برده شده است. اگر پشت و یا قسمت خاصی از دستان را فراموش کنید استریل کردن دست ها درست انجام نخواهد شد.

استریل کردن دست ها


۷.از مالش چرخشی برای هر یک از انگشتان استفاده کنید: مالش چرخشی به تنهایی یعنی مالش به صورت حرکت دایره ای. از کف یکی از دستانتان، برای شستن انگشت شست دست مخالف، به صورت مالش چرخشی، استفاده کنید. این کار را برای دست دیگر تکرار نمایید.

4 روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها


۸.یکبار دیگر از مالش چرخشی برای پاکسازی کف هر یک از دستانتان استفاده کنید: انگشتان یکی از دستانتان را با هم بگیرید.از این انگشتان برای شستن دست دیگر به صورت مالش چرخشی استفاده کنید. این کار را برای دست دیگر تکرار نمایید.

استریل کردن دست ها


۹.مچ های خود را تمیز کنید: از یک دست برای شستن مچ دست دیگر به صورت مالش چرخشی استفاده کنید. این کار را برای دست دیگر تکرار نمایید.

استریل کردن دست ها


۱۰.آبکشی: دستان خود را زیر آب جاری قرار دهید. هر گونه اثر کف را پاک کنید. همچنین استفاده از آب ولرم توصیه می­شود اما آب سرد نیز مورد قبول است.پپ

استریل کردن دست ها


۱۱.دست های خود را کاملاً خشک کنید: از دستمال توالت بهداشتی استفاده کنید. دستان خود را کاملاً از رطوبت پاک کنید. دستمال های استفاده شده را دور بیاندازید.

بیشتر بخوانید: تغذیه سالم در ایام کرونا


روش دوم:

تمیز کردن دست ها با الکل

۱.الکل(و یا مایع ضدعفونی دست) را در کف دستان خود بریزید: مقدار کافی مایع ضد عفونی(و یا الکل) به اندازه پوشش هر دو دست استفاده کنید.

این روش تنها باید در صورتی استفاده شود که لکه و کثیفی روی دست دیده نشود و یا اگر به آب و صابون دسترسی داشته باشید، استفاده از این روش لازم نیست. این روش در صورت وجود زخم باز روی دستان نباید انجام شود.

استریل کردن دست ها


۲.دو دست خود را به هم بمالید: محلول را روی کف هر دو دست خود پخش کنید. مطمئن شوید این ناحیه به طور کلی از الکل آغشته گردد.

استریل کردن دست ها


۳.کف دست راست خود را بر روی پشت دست چپ خود قرار دهید و بمالید: این عمل را با قرار دادن دست چپ بر روی دست راست خود تکرار کنید. این عمل باعث پخش مواد محلول بر پشت هر دو دستان می­شود. مطمئن شوید این ناحیه به خوبی از الکل پوشیده شود.

استریل کردن دست ها


۴.انگشتان هر دو دست را از هم بگذرانید: مایع ضد عفونی را لا به لای انگشتان پخش کنید. انگشتان خود را جلو و عقب کنید تا مطمئن شوید محلول به همه قسمت های بین انگشتان رسیده است.

استریل کردن دست ها

 

بشتر ببینید
برای کاهش و مدیریت قند خون چه بخوریم؟ 17 خوراکی شگفت انگیز

۵.پشت انگشتان خود را با کف دست بگیرید: انگشتان دست خود را با کف دست قفل کنید. با این کار مطمئن می­شود که مواد ضدعفونی به پشتی ترین قسمت انگشتانتان برده شده است.

استریل کردن دست ها


۶.از مالش چرخشی برای هر یک از انگشتان استفاده کنید: مالش چرخشی به تنهایی یعنی مالش به صورت حرکت دایره ای. از کف یکی از دستانتان، برای پاکسازی انگشت شست دست مخالف، به صورت مالش چرخشی، استفاده کنید. این کار را برای دست دیگر تکرار نمایید.

استریل کردن دست ها


۷.یکباردیگر از مالش چرخشی برای پخش محلول بر کف هر یک از دستانتان استفاده کنید: انگشتان یکی از دستانتان را با هم بگیرید. از این انگشتان برای پخش کردن الکل در سراسر کف دست دیگر به صورت مالش چرخشی استفاده کنید. این کار را برای دست دیگر تکرار نمایید

استریل کردن دست ها


۸.مچ های خود را تمیز کنید: از یک دست برای مالیدن محلول بر مچ دست دیگر به صورت مالش چرخشی استفاده کنید. این کار را برای دست دیگر تکرار نمایید.

 

استریل کردن دست ها


۹.اجازه دهید دستانتان خشک شود: برای این کار احتیاجی به حوله نیست.کافی ست لحظاتی صبر کنید. بعد از خشک شدن، دستان شما تمیز شده است.

استریل کردن دست ها

بیشتر بخوانید: گیاهی که بیماریهایتان را یکجا درمان می کند


روش سوم:

پوشیدن دستکش

۱.دستان خود را بشویید: دستان خود را با آب و مایع بشویید. مطمئن شوید تمامی قسمت دستان و مچ ها تمیز شده اند. با استفاده از یک دستمال، دستان خود را کاملاً خشک نمایید. فرآیند استریل کردن دست ها از این مرحله آغاز می‌شود.

استریل کردن دست ها


۲.هر گونه جای زخم و جراحت را بپوشانید: هر قسمت از پوست که آسیب دیده برای استریل کردن دست ها باید محافظت شود. با استفاده از چسب زخم تمامی آسیب ها و زخم های پوست حتی کوچک ترین زخم ها را بپوشانید.

استریل کردن دست ها


۳.هر گونه زیور آلات را کنار بگذارید :هر گونه انگشتر و دستبند را از دستان خود در آورید و در جایی ایمن قرار دهید. زیورآلات(حتی جواهرات پلاستیکی) به راحتی به دستکش آسیب می­زنند و فرآیند استریل کردن دست ها بی‌فایده می‌شود.

استریل کردن دست ها


۴.مطمئن شوید ناخن هایتان کوتاه است: برای لحظه ای به ناخن های انگشتان دست خود نگاه کنید. آنها باید کوتاه نگه داشته شوند. در صورتی که ناخن ها بلند باشند استریل کردن دست ها به طور کامل و اصولی انجام نمی‌گیرد. بهتر است همیشه زمانی خاص را برای کوتاه کردن و نظافت آن ها بگذارید.

استریل کردن دست ها


۵.دستکش را چک کنید: به هر کدام از دستکش ها با دقت نگاه کنید. مطمئن شوید هر یک از دستکش ها خالی از هر گونه پارگی و لکه باشد. اگر در هر یک از دستکش ها متوجه مشکلی شدید، آن ها را دور بیاندازید و از دستکش جدید استفاده کنید.

استریل کردن دست ها


۶.دستکش را روی دستان تمیز خود بپوشید: با دقت دستان خود را داخل دستکش نمایید. مطمئن شوید هر یک از انگشتان در جای خود به خوبی چفت شده است. دستکش ها باید به خوبی اندازه گردد، اما نباید بیش از اندازه تنگ باشد.

استریل کردن دست ها


۷.دستکش ها را با دقت بیرون بیاورید و دور بیاندازید: زمانی که استفاده شما از دستکش ها تمام شد هر یک از آن ها را به طور پیوسته از قسمت باز مچ دست بیرون آورید. دستکش استفاده شده را بلافاصله در سطل زباله بیاندازید. استریل کردن دست ها با دستکش یک روش بسیار خوب و توصیه شده توسط متخصصان است.

4 روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها


۸.دستان خود را بعد از بیرون آوردن دستکش کاملاً بشویید: دستان خود را با آب و صابون بشویید. همچنین مطمئن شوید تمامی قسمت های دست کاملاً تمیز شده است. دستان خود را با دستمال خشک نمایید تا فرآیند استریل کردن دست ها تکمیل شود.

استریل کردن دست ها


روش چهارم:

استریل کردن دست ها را همیشه و در زمان های خاصی انجام دهید

۱.دستان خود را قبل از آماده کردن و خوردن غذا بشویید: هر زمان که شما با غذا کار می­کنید باید اندکی مکث نمایید و مطمئن شوید دستانتان کاملاً بهداشتی است. این نکته درباره زمانی که برای دیگران غذا درست می­کنید و چه زمانی که مشغول آماده کردن یک میان وعده برای خود هستید، صدق می­کند.

4 روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها


۲.دستان خود را قبل از پانسمان زخم ها، استفاده از داروها و زمان مراقبت از بیماران بشویید: زمانی که شما زخم و یا بیماری را درمان می­کنید، شما به دقت و مراقبت ویژه ای نیاز دارید تا باعث انتشار باکتری نشوید. قبل از برخورد با زخم و بیماری با دستانتان، آن ها را بشویید. استریل کردن دست ها بعد از پانسمان کردن و قبل از پانسمان کردن را هرگز فراموش نکنید.

4 روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها


۳.دستان خود را بعد از دست زدن به مواد غذایی به ویژه مرغ و گوشت خام بشویید:گوشت و مرغ خام منبع عظیمی از باکتری هایی نظیر “اشریشیا کلی” و “سالمونلا” می­باشد. همیشه دستان خود را بعد از آماده کردن غذا و دست زدن به مواد غذایی بشویید. البته باید قبل از شروع آشپزی نیز از استریل کردن دست ها اطمینان حاصل فرمایید.

4 روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها


۴.دستان خود را بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و عوض کردن قنداق بچه بشویید: همانند گوشت خام، فضولات انسانی می­تواند باکتری های فراوانی مثل “اشریشیا کلی” داشته باشد. دستان خود را بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، عوض کردن پوشک بچه و حتی بعد از نظافت کردن دستشویی بشویید.

4 روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها


۵.دستان خود را بعد از تماس با هر شی که ممکن است آلوده باشد بشویید: این مورد می­تواند شامل فضولات، زباله منزل، مواد شوینده و کود های باغچه باشد. زباله می­تواند شامل انواع مختلفی از باکتری ها مثل غذای فاسد و سایر چیزها باشد که برای استریل کردن دست ها خطرناک باشد. مواد شوینده و کودها نیز می­تواند خطر جدی برای سلامت شما باشد. دستان خود بعد از هر چیز که فکر می­کنید ممکن است خطرناک باشد بشویید.

4 روش ضدعفونی و استریل کردن دست ها

 

بشتر ببینید
آویشن ضدعفونی کننده، التیام بخش و آنتی اکسیدان قوی

منبع:سایت how to
مطالب مرتبط:

در انتها امیدواریم که از مطلب «استریل کردن دست ها» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۲۹ , شهریور ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید