۵ باید و نباید مصرف انگور-هوران

۵ باید و نباید مصرف انگور

آب انگور خون­ساز، هسته انگور حاوی روغن

انگور انواع و رنگ­های مختلفی دارد و به عنوان ملکه ی میوه ها شناخته می شود.

رضا ایلخانی متخصص طب سنتی با اشاره به خواص انگور اظهار داشت: حدود ۸۰ درصد وزن انگور را آب و کمتر از ۲۰ درصد از وزن این میوه را ماده خشک (مواد قندی) تشکیل می‌دهند. آب انگور خون‌ساز است و مصرف این میوه به مبتلایان به کم‌خونی و زنان پیشنهاد می‌شود، البته اثر خون‌سازی نسبت به انگور بیشتر است.


مزاج (طبع) انگور

او بیان کرد: مزاج انگور گرم و ‌تر بوده و پوست آن نفاخ است؛ بنابراین افرادی که با مصرف انگور به نفخ شکم دچار می‌شوند، باید از انگور‌هایی که پوست نازکی دارند، استفاده کنند. هسته انگور که حاوی مقدار زیادی روغن است، یبوست را ایجاد می‌کند و مبتلایان به یبوست باید انگور‌های بدون هسته را مصرف کنند. انگوری که پوست نازک دارد و بدون هسته است، ملین خوبی محسوب می‌شود.


نوشیدن آب پس از مصرف انگور ممنوع است

این متخصص طب سنتی افزود: نوشیدن آب پس از استفاده از انگور مضر است و می‌تواند حالت تهوع و استفراغ را به همراه داشته باشد، بنابراین اشخاصی که با خوردن انگور احساس تشنگی می‌کنند، می‌توانند مقدار کمی شربت سکنجبین بنوشند.

ایلخانی تأکید کرد: زنانی که معده‌های آن‌ها رطوبت دارد و طبعشان بلغم (سرد و تر) است می‌توانند همراه انگور مقداری پودر رازیانه میل کنند تا به نفخ ناشی از مصرف انگور دچار نشوند. همچنین استفاده از پودر زیره سیاه همراه انگور برای آقایانی که معده‌های آن‌ها رطوبت دارد و مزاجشان بلغم بوده، ضروری است.

بیشتر بخوانید: میوه‌هایی که خاصیت چربی سوزی و لاغری دارند


بهترین زمان مصرف انگور

او تصریح کرد: بهترین زمان مصرف انگور بین ۲ وعده غذایی و حدود سه ساعت پس از غذا خوردن است، بنابراین افراد باید از مصرف انگور در ابتدای غذا یا بلافاصله پس از خوردن آن خودداری کنند.

بشتر ببینید
5 مراقبت لازم پس از جراحی پلاستیک

این متخصص طب سنتی گفت: انگور خشک شده (کشمش یا) خاصیت خون‌سازی بیشتری نسبت به انگور دارد؛ بنابراین به طور مثال اثر خون‌سازی ۵۰ گرم کشمش یا مویز به مراتب بیشتر از ۵۰ گرم انگور است.

ایلخانی یادآوری کرد: زیاده روی در مصرف انگور می‌تواند خاصیت چاق‌کنندگی داشته باشد؛ بنابراین مبتلایان به اضافه وزن و چاقی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، باید در استفاده از این میوه اعتدال را رعایت کنند.

مبتلایان به دیابت هم باید در مصرف انگور احتیاط کرده و طبق نظر پزشک خود، مقدار مصرفشان را تنظیم کنند.

 

5 باید و نباید مصرف انگور


 لازم به ذکر است که انگور بر طبق طب قدیم ایران گرم و تر است و خواص درمانی و دارویی فوق العاده­ای دارد که به برخی از آنها اشاره می­شود:

  • تعادل اخلاط بدن
  • بسیار مقوی و مغذی
  • تصفیه کننده خون
  • تمیز کردن سینه و ریه
  • برطرف کننده یبوست
  • درمان ورم معده و روده
  • موثر در درمان سل ریوی و سیاه سرفه
  • استفاده در درمان اسهال خونی
  • مفید برای بیماران مبتلا به نقرس

5 باید و نباید مصرف انگور


آنهایی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد ، نفخ و عوارض دیگر می گردد .

بهترین میوه برای کسانی که می خواهند لاغر شوند و بدن خود را از اسید اوریک ، سنگ های صفراوی و مسمومیت های مزمن (مسمومیت از سرب یا جیوه ) پاک کنند، است.

اینگونه اشخاص باید در هر هفته به مدت ۲ روز فقط آب انگور بخورند و رژیم آب انگور بگیرند بدین ترتیب که هر دو ساعت یکبار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند. مقدار مصرف روزانه تقریباً ۲ کیلو گرم است و در این دو روز نباید غذای دیگری مصرف کنند؛ فقط می توانند آب بنوشند .

بشتر ببینید
رشد مو، 16 راه مستقیم و بی دردسر برای افزایش رشد

 

مصرف انگور


مطالب مرتبط:

 

در انتها امیدواریم که از مطلب «۵ باید و نباید مصرف انگور» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۳ , شهریور ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید