بخور صورت، ۷ خاصیت اعجاب آور-هوران

بخور صورت، ۷ خاصیت اعجاب آور

اگر به داشتن پوستی زیبا و سالم فکر می‌کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید!

پوست، دروازه بدن است. حصاری که سطح خارجی بدن را در بر گرفته و از آنها در برابر عوامل محیطی و بیماری‌زا محافظت می‌کند. این در حالی است که خود هم یکی از اعضای بدن بوده و نیاز به مراقبت دارد.


شادابی و طراوت این بخش مهم، که در سرتاسر بدن گسترده شده، از نشانه‌های سلامت اعضای داخلی نیز هست.

راه رسیدن به این درجه از سلامتی از مسیر مراقبت‌های مختلفی می‌گذرد. از تغذیه و ورزش تا مراعات نکات بهداشتی و استفاده از کرم‌های پاک کننده و ماسک‌های تقویتی، همه در این مجموعه می‌گنجند.

بخور صورت، از روش‌های موثری است که سابقه دیرینه‌ آن در طب سنتی شناخته شده و بسیار معتبر است. گرچه در این مورد، تنها مداوا یا تقویت پوست مورد نظر نیست.


بخور در پزشکی جدید

در پزشکی جدید هم بخار دادن در موارد متنوع درمانی کاربرد دارد.

در این مطلب به پرسش‌های زیر پاسخ می‌گوییم:

نقش بخور در سلامت و زیبایی پوست چیست؟

پوست خود را با چه موادی بخور دهیم؟

چه کسانی نباید صورت خود را در معرض بخور قرار دهند؟

اما پیش از آن، مختصری درباره تاریخچه بخور و نظرات متفاوتی که پیرامون آن وجود دارد، با شما سخن می‌گوئیم. با ما همراه باشید.

بخور صورت، 7 خاصیت اعجاب آور


بخور صورت چیست؟ و از چه زمان مرسوم بوده است؟

بخار دادن صورت، از روش‌های پاکسازی و آرامش‌بخش برای پوست است. این کار معمولا با قرار گرفتن در معرض بخار آب یا حوله گرم انجام می‌شود.

بخور سرد هم روش جدیدی است که در سال‌های اخیر طرفدارانی پیدا کرده است. فواید هر یک از این دو روش و چگونگی انجام آنها، از مواردی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

بخار دادن پوست، به‌عنوان یک روش درمانی و پاکسازی برای پوست بدن و به‌ویژه صورت، از زمان‌های بسیار قدیم، مرسوم بوده است.


آیا می‌دانستید بخور یک سنت‌ ایرانی است!

حتی در نقوش و آثار باستانی بجا مانده از تمدن‌های قدیم، شواهدی مبنی بر انجام این کار وجود دارد.

در خانه‌های پدری اغلب ما هم، وجود لوازم این کار  کاملا مرسوم و عادی بود. تا جایی که بسیاری از مادربزرگ‌ها، باز شدن راه‌های تنفسی و رفع سرماخوردگی با بخار دادن دادن را، بهتر و موثرتر از مراجعه به پزشک می‌دانستند.

کاربرد این روش برای زیبا و سالم‌سازی، گرچه کمتر توسط متخصصین پوست توصیه می‌شود، اما طرفداران زیادی دارد.

جالب اینکه، بر اساس نظرسنجی‌ها، اکثر کسانی که این روش را بکار برده‌اند، از نتایج آن ابراز رضایت می‌کنند.


آیا می‌توان پس از بخور، از ماسک استفاده کرد؟

یکی دیگر از مواردی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، استفاده از ماسک‌های درمانی و تقویتی بلافاصله پس از بخار دادن گرم است.

این کار به‌دلیل باز و پاکیزه بودن منافذ پوست، در این شرایط خاص اثر دوچندانی دارد. مواد موجود در ماسک، در این حالت بهتر و بیشتر جذب پوست می‌شوند.

از ماسک خیار، روغن زیتون، کاکائو و لیموترش تا کاربرد زرده یا سفیده تخم مرغ همه در این حالت و بعد از انجام بخور صورت، قوی‌تر عمل می‌کنند.

بشتر ببینید
انواع دردها و بهترین مسکن ها

اما این تاثیرات در نهایت موقتی بوده و برای حفظ آثار آنها، باید بطور دوره‌ای  تکرار شوند.

بخور


آیا بخور صورت، پوست را زیبا و سالم می‌کند؟

کمتر کسی را خواهید یافت که از داشتن پوستی زیبا و شاداب، راضی نباشد و لذت نبرد. اما مسلما خانم‌ها در این مورد به مراتب، حساس‌تر و مشتاق‌تر هستند.

برای رسیدن به این زیبایی و طراوت، راه‌های مختلفی توصیه می‌شود.

یکی از روش‌های شناخته شده انجام این کار، بخار دادن صورت است.

در این روش با قرار دادن چهره در معرض بخار گرم، به باز شدن منافذ پوست کمک می‌شود. استفاده از حوله گرم و پوشاندن صورت در آن برای مدت معین هم روش دیگری برای بخار گرفتن است.

بخور نسبت به سایر موارد درمانی و التیام‌بخش، کم‌هزینه‌تر بوده و با حداقل  امکانات قابل اجراست.


از مزیت‌های کاربرد بخور چه می‌دانید؟

  • برای انجام آن نیازی به رفتن به کلینیک و پرداخت ویزیت ندارید. ضمن اینکه با رعایت اصول صحیح این کار، هیچ‌گونه آسیبی نیز متوجه پوست شما نخواهد شد.
  • بخار را می‌توان با دستگاه مخصوص یا بدون آن انجام داد. حتی یک ظرف آب گرم و حوله‌ای برای پوشاندن سر و صورت هم، به‌تنهایی برای انجام این کار کفایت می‌کنند.
  • افزودن مواد مفید گیاهی یا داروهای توصیه شده توسط پزشک هم یک روش ویژه برای تخصصی کردن بخار دادن است.

با این کار می‌توانید عملیات بخار را به روشی موثر در درمان مشکلات پوستی تبدیل کنید.

  • بخار دادن صورت وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. تا جایی که می‌توان آن را در فواصل زمانی مشخص و در کمترین فرصت پیش آمده، طبق نیاز و الزام شخصی انجام داد.

۷ خاصیت اعجاب‌آور بخور صورت!

اگر در فکر داشتن پوستی سالم و زیبا هستید، بهتر است ابتدا با خواص اعجاب‌انگیز بخار دادن آشنا شوید. دانستنی‌های مفیدی که مسیرتان را برای رسیدن به سلامتی و شادابی پوست، کوتاه و هموار می‌کند.

با انجام بخور ۷ مزیت پوستی زیر، با کمترین صرف انرژی نصیبتان می‌شود:

  • تنفس پوستی بهتر: سلامت و زیبایی پوست با تنفس بهتر آن ارتباط مستقیم دارد. باز شدن سلول‌های سطحی پوست و منافذ آن، کار تنفس پوستی را آسان کرده و به آن سرعت می‌بخشد. بخور صورت به باز شدن لایه سطحی و تا حدی عمقی آن کمک کرده و تنفس سلولی پوست را سرعت می‌بخشد.
  • لایه‌برداری و کلاژن سازی: پوست عضوی زنده از بدن است که سلول‌های آن، دائما در حال عوض شدن هستند. تکثیر سلولها و تازه شدن بافت پوست، با دفع و کنار گذاشتن سلول های مرده یا قشری آن، همراه است.

برای دفع این سلول های مرده، لازم است لایه قدیمی به‌آرامی از پوست جدا شود. با انجام بخار دادن صورت، این کار در کمال آرامش و بدون آسیب انجام می‌گیرد. بخار دادن راهی مطمئن و سالم برای لایه برداری از پوست است.

در کنار این مزیت، کار ساخت سلول‌های کلاژن، برای ترمیم و جبران سلول‌های از دست رفته هم، سرعت می‌یابد.

  • تسهیل گردش خون و دفع سلول‌های مرده: گرم شدن پوست در اثر بخور، جریان خون را سریع کرده و به جدا کردن و دفع سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. این کار کمک بزرگی برای سلامتی و شاداب نمودن پوست است.
  • کم کردن جوش و آکنه: جوش‌ها، در اغلب موارد از تجمع چربی‌ و مواد زائد زیر پوستی در یک نقطه پدید می‌آیند. ناتوانی بدن از حل یا دفع آنها، باعث تثبیت و ماندگاری جوش و آکنه در سطح پوست می‌شود. گرم شدن پوست صورت در اثر بخور، ضمن افزایش سرعت گردش خون، به حل شدن این توده‌های چربی و دفع آنها کمک می‌کند. سایر مواد اضافه و زائد هم، در این پروسه از منافذ باز شده پوست دفع می‌شوند.
  • خاصیت آرامش‌بخش: یکی دیگر از مزیت‌های انجام بخار دادن صورت، رسیدن به حالت آرامش پس از انجام این کار است. برای بسیاری از کسانی که تجربه بخار دادن با آب گرم و انواع گیاهان طبی را دارند، این آرامش قابل لمس است. کاربرد گیاهان مفیدی مانند نعنا، بابونه، اسطوخودوس و آویشن، یا ترکیب‌هایی از آنها، نه تنها با پاکسازی و درمان مشکلات پوستی همراه است، بلکه به فرد در رسیدن به آرامش اعصاب نیز کمک می‌کند.
  • پاکسازی پوست و روشن شدن چهره: بخور، به رفع لایه‌های مرده و جوش‌های سرسیاه و چربی، و سایر موارد مشابه کمک زیادی می‌کند.
بشتر ببینید
5 مراقبت لازم پس از جراحی پلاستیک

 

بخور


طبیعی است با گذراندن چنین مراحلی، لایه‌های پاکیزه و تازه‌تری از پوست نمایان شده و روشنی و طراوت خاصی در آن ظاهر می‌شود.

  • خاصیت آبرسان: بخار دادن صورت با بخار یا حوله گرم، مقداری آب به سلول‌ها رسانده و آنها را از خشکی و شکنندگی، نجات می‌دهد. با این کار سلول‌های چربی نیز بهتر ترشح می‌کنند. مورد اخیر، به‌ویژه برای پوست‌های خشک و شکننده بسیار مفید است.

پیشنهاد می‌شود پس از انجام بخور‌های خشک، مصرف کرم‌های مرطوب کننده فراموش نشود.

این کار به ترمیم و شادابی پوست کمک زیادی می‌کند و انجام آن بلافاصله پس از بخار دادن، بسیار مفیدتر و موثرتر خواهد بود.


به جنگ جوش‌های سر سیاه برویم!

جوش سر سیاه از دردسرهایی است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده‌ایم. نقطه‌های ریز و نازیبایی که بینی و بخش‌های لطیف پوست را هدف گرفته و رنگ کلی آن بخش از صورت را به طور محسوسی عوض می‌کنند.

این مشکل خصوصا در دوران بلوغ، بیشتر پیش می‌آید. موردی که بر حساسیت نوجوانان افزوده و موجب نگرانی خانواده‌ها می‌شود.

کاربرد ماسک‌های پاک کننده و چسب‌های مخصوص برای برداشتن این نقاط سیاه هم، اغلب بی‌نتیجه مانده و این جوش‌ها، مهمان ناخوانده چهره، باقی می‌مانند.

بخور آب گرم، از راه‌های موثر و بی‌ضرر، برای رفع این مشکل است. پس از باز شدن منافذ پوست در مجاورت گرمای بخار، به‌راحتی می‌توان نسبت به خارج کردن این مواد اضافه و جوش‌ها اقدام کرد.

استفاده از روش بخار دادن با حوله گرم هم، فرصت خوبی برای رفع این مشکل است.


باید و نبایدهای بخور صورت!!

اما انجام بخور هم، مانند هر مورد دیگر، نیازمند رعایت ظوابط و شرایطی است. رعایت این نکات بر فواید بخور افزوده و باعث می‌شود منفعت‌های آن، بهتر و بیشتر نصیب پوست شما شود. هم چنین از آسیب دیدن پوست و بروز مشکلات ثانویه جلوگیری می‌کند.

برای مثال ظرفی که در آن بخور را انجام می‌دهید، باید کاملا بهداشتی و ترجیحا از جنس چینی یا فلزی باشد. برای این کار هرگز از ظرف پلاستیکی استفاده نکنید.

بشتر ببینید
1 مقاله‌ی جذاب در مورد پیرسینگ، مزایا و معایب

اگر از دستگاه مخصوص بخور برای این کار استفاده می‌کنید، توجه به نکاتی که در بروشور آن نوشته شده لازم است.

در انجام بخور با حوله گرم هم، به بیرون ماندن بینی برای تنفس و داغ نبودن بیش از حد حوله توجه داشته باشید. آب مصرفی برای این کار هم، بهتر است گرم باشد و نه داغ! زیرا حرارت بالای آب می‌تواند به پوست آسیب بزند.


چه زمانی نباید بخور کرد؟

اصلی‌ترین موردی که در پرهیز از انجام بخور ذکر می‌شود برای افراد دارای پوست‌های حساس است. توصیه می‌شود انجام بخور سرد یا گرم، بر روی پوست‌های حساس، تنها زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

افرادی که بر روی پوست خود زخم عفونی یا تبخال دارند هم، تا حل کامل این مشکل، نباید از بخور استفاده کنند.

هم‌چنین، رعایت منع بخور صورت، برای افراد دارای زرد زخم و بیماری‌های عفونی فعال پوست هم دارای اهمیت است.

افرادی که پوست‌های خشکی دارند، در انجام بخار دادن باید مراعات کرده و بلافاصله پس از انجام این کار، کرم مرطوب کننده به پوست خود بزنند. در غیر این صورت، بهتر است بطور کلی از انجام بخور صرف نظر کنند.

هم چنین انجام بخار دادن سرد هم، که چربی چندانی از پوست حذف نمی‌کند، برای افراد دارای پوست خشک، بلامانع است.

ناگفته پیداست که اگر فرد به گیاه یا ماده خاصی حساسیت دارد، نباید  از آن در هنگام بخور استفاده کند. این کار می‌تواند به بروز یا افزایش حالات آلرژیک در او انجامیده و مشکلاتی پدید آورد.


نتیجه‌گیری

در این مطلب با تاریخچه و انواع بخار دادن آشنا شدیم و از فواید آن با هم سخن گفتیم. از موارد منع بخور و شرایطی که نباید پوست صورت را در معرض بخور قرار دهند هم یادی کردیم.

هم‌چنین فایده بخار دادن را برای رفع جوش سر سیاه بیان کردیم.

مزیت هایی از قبیل طراوت پوست و روشن شدن آن را هم، که بخاطر تسهیل گردش خون و تنفس پوستی با بخار دادن به دست می‌آید یادآور شدیم.


در پایان توصیه کردیم که بخار دادن را در شرایط بهداشتی و با آگاهی کامل از اصول آن بکار بگیرید. تمیزی ظرف مصرفی برای این کار و پلاستیکی نبودن آن هم به عنوان شرط اجرای درست بخار دادن صورت بیان شد.

اگر بخور را با دستگاه برقی انجام می‌دهید، رعایت نکات ایمنی و بهداشتی ضروری است. کاربرد برخی مواد اضافه درمانی یا تقویتی در بخار دادن هم، متداول است. مانند گیاهان مفیدی که در آب گرم ریخته و صورت را با آنها بخور می‌دهند. گیاهان معطر و روغن های به‌دست آمده از آنها هم، جزو مواد مصرفی در  انجام بخور هستند.

در صورت کاربرد این مواد اضافه، لازم است قبل از مصرف، از نداشتن آلرژی نسبت به آنها مطمئن شوید.


در انتها امیدواریم که از مطلب « بخور صورت، ۷ خاصیت اعجاب آور » خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۱۹ , آبان ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید