۷ نکته که باید در مورد عمل بینی بدانید-هوران

۷ نکته که باید در مورد عمل بینی بدانید

عمل بینی یکی از جراحی های رایج زیبایی در بین جوانان است. اگر می خواهید درباره انواع این عمل و نگرانی های قبل و بعد از جراحی بدانید مطلب زیر را از دست ندهید. در ادامه این مقاله از هوران همراه ما باشید.

“میخواهم عمل بینی انجام بدهم”

“بنظرم بینی خیلی بزرگی دارم”

“از عمل کردن میترسم”

“میترسم بعد از عمل بینی زشت تر بشم”

“از دماغ گوشتی متنفرم”

“نمیدونم پیش کدوم جراح باید برم”

“عمل دماغ خیلی درد داره”

“از بیهوشی برای عمل میترسم”


جمله های آشنایی که این روزها بیشتر از قبل در میان جوان ها زمزمه می شود. نگرانی ها و سوال هایی توام با شرم برای پرسش، در چهره پرسشگر آدمهایی که به طبق عادت در اینترنت و گوگل به دنبال جواب سوال هایشان برای انجام دادن یا ندادن عمل بینی می گردند، صحبت های طولانی در مورد عمل بینی در خوابگاه های دخترانه و چهره ی نوجوان های مدرسه ای که گاه به گاه در مورد عمل بینی، پروتز لب و …

از معلم بهداشت یا دوستان خود در مدرسه می پرسند، انگیزه ای برای من شد تا سعی کنم همه ی آنچه که دختر ها و پسر ها در مورد عمل جراحی بینی می خواهند بدانند وبه دلایل مختلفی از جمله نا آگاهی، در دسترس نبودن یک راهنما و مشاور آگاه، عدم مراجعه به یک متخصص زیبایی، شرم و خجالت و یا حتی ترسیدن از پدر و مادر و همسر و… نمیدانند و نمی توانند جوابش را پیدا کنند، در اختیار آنها بگذارم.

 

جراحی بینی


ترس از عمل بینی

همه آنهایی که بینی خود را عمل کرده اند، روزهایی را گذراندند که از عمل بینی، خونریزی، تامپون بینی و بیهوشی می ترسیده اند و حالا همه ی آنهایی که میخواهند بینی خود را عمل کنند با این ترس ها مواجه می شوند.

اگر واقعانه به عمل بینی نگاه کنیم مثل تمامی عمل های جراحی خونریزی، درد و یا حتی عوارض هم ممکن است به همراه داشته باشد. اما باید به این نکته آگاه باشید که نکات ظریف و مهمی در مورد نحوه ی انتخاب پزشک و جراحی وجوددارد که بسیار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با امنیت خاطر این دوران را سپری کنید و در نهایت به آن نتیجه و شکل مطلوبی که انتظار دارید دست پیدا کنید.


حتما با یک متخصص زیبایی با تجربه و آگاه مشورت کنید.
مشاوره پیش از جراحی بینی دید وسیعی به شما در مورد انواع مشکلاتی که بینی شما دارد ، راه های مختلف درمانی و انواع مراقبت های قبل و بعد ازعمل میدهد. زمانی که شما با پزشکتان در مورد بینی خود و توقعاتی که از شکل بینی خود بعد عمل دارید صحبت کنید، علاوه بر این که بار ذهنی و روانی خود را کاهش داده اید میتوانید به انتخاب درست تری دست بزنید.


انتظارات خود را برای پزشک به طور دقیق بازگو کنید.
پزشک بدون شک محرم شماست. او باید نسبت به تمامی نکاتی که در ذهن شما در مورد بینی تان وجود دارد آگاهی داشته باشد تا بتواند مشاور و جراحی خوب برای شما باشد.

بشتر ببینید
علل و درمان کاهش میل جنسی مردان

7 نکته که باید در مورد عمل بینی بدانید

هرگز اجازه ندهید شرم، خجالت و یا هر مانع دیگری باعث شود شما سوالات خودتان را از پزشکتان نپرسید.

شما باید تصویری از آنچه که برایتان ایده آل است برای پزشک بسازید. اگر بینی شخص خاصی را مد نظر دارد حتما با پزشکتان در مورد آن صحبت کنید تا او بتواند شما را نسبت به اینکه این عمل امکان پذیر است یا خیر آگاه کند.

اطلاعات لازم در مورد وضعیت سلامتی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

پزشک باید نسبت به وضعیت جسمانی شما آگاه باشد و بتواند متناسب با آن تصمیم بگیرد.


مواردی که پزشک باید درباره ی آن اطلاعات داشته باشد

سابقه بیماری ها، عمل ها و بیهوشی های شما در گذشته
نوع و دوز داروهای مصرفی شما
بیماری های ژنتیکی شما و شایع در خانواده
وضعیت تنفسی
ضمن انجام این موارد پزشک باید شما را تحت معاینه بالینی دقیق قرار دهد و آزمایشات و تست های مورد نیاز به طور کامل انجام شود.

انواع عمل بینی

عملی جراحی بینی می تواند با سه هدف مجزا انجام شود.

عمل زیبایی بینی
عمل ترمیمی بینی
عمل زیبایی و ترمیمی بینی
هر کدام از این سه مدل جراحی بینی، نیاز به تشخیص تخصصی پزشک داشته و راه های درمانی و جراحی متفاوتی دارند که به توضیح هر یک میپردازیم.

عمل زیبایی بینی ( Rhinoplasty )

عمل زیبایی بینی به منظور بهبود ویژگی های ظاهری انجام میشود. کسانی که از شکل بینی خود ناراضی هستند، از بینی گوشتی یا استخوانی یا قوزدار خود خسته شده اند و فکر می کنند زشتی بینی آنها در بقیه ی اجزای صورت آنها تاثیر منفی گذاشته است و یا حتی سایر زیبایی های آنان را از بین برده است بیشتر به دنبال این هستند که عمل زیبایی بینی را انجام دهند.


عمل زیبایی بینی در چندین مورد انجام می شود:

عمل بینی گوشتی

بینی گوشتی با نشانه هایی از جمله ضخیم تر بودن پوست بینی و پهن تر بودن پره های بینی شناخته میشود معمولا عمل این نوع بینی ظرافت ها و تفاوت هایی نسبت به سایر انواع بینی دارد.

عمل بینی استخوانی

بینی استخوانی نوعی بینی با استخوان و غضروف های مستحکم و پوستی نازک است. معمولا نتیجه عمل بینی استخوانی و تغییرات آن بسیار چشمگیر و مطلوب خواهد بود زیرا تغییرات انجام شده از زیر پوست نازک بینی کاملا قابل مشاهده است.

7 نکته که باید در مورد عمل بینی بدانید


عمل بینی معمولی

بینی معمولی مشخصاتی مابین بینی گوشتی و استخوانی دارد. پوست این مدل بینی ضخامت متوسطی دارد و از نظر ظاهری نسبتا طبیعی و بدون مشکل است. بیشترین انگیزه برای انجام عمل زیبایی بینی معمولی رسیدن به یک بینی کوچک و یا اصطلاحا عروسکی است.

هر سه عمل زیبایی که برای بینی گوشتی ، استخوانی و یا معمولی انجام میشود باید در تناسب با سایر اجزای صورت انجام بگیرد چون همانطور که زشتی بینی می تواند مانع از بروز زیبایی سایر اجزای صورت شود، زمانی که بینی متناسب با فرم صورت، دهان و چشم های شما نباشد می تواند جلوه ی بدی داشته باشد.

بهترین راه برای حل این مشکل دریافت مشاوره و نوبت از یک متخصص باتجربه است.


عمل ترمیمی بینی

عمل ترمیم بینی برای رفع مشکل و یا اختلالی که برای شخص مشکلاتی از جمله مشکلات تنفس، خر و پف، بسته شدن مجرای تنفسی و … به وجودآورده است، انجام می شود.

بشتر ببینید
پیشگیری و درمان بیماری‌های آمیزشی 1

در زیر انواعی از مشکلاتی که در جراحی ترمیمی بینی رفع میشود را مرور می کنیم:


ترمیم یا حذف قوز بینی

عمل بینی درمان قوز

این نوع جراحی ترمیمی که با اصلاح و کوچک کردن استخوان بینی همراه است شایع ترین دلیل انجام عمل بینی ترمیم است. قوز بینی میتواند به صورت مادرزادی و یا بر اثر ضربه و شکستگی بینی به وجود آمده باشد. در هر حال این امکان وجود دارد که قوز بینی علاوه بر زشتی ظاهری مشکلاتی در تنفس فرد ایجاد کرده باشد.

عمل بینی


پولیپ بینی (Nasal polyp)

عمل بینی برای پولیپ

به توده هایی که در اثر عفونت ، آلرژی و یا فیبروز کیستیک ایجادمیشود و با مسدود کردن مجرای تنفس بینی و سینوس ها باعث ایجاد اختلال در تنفس فرد میگردد پولیپ گفته میشود. این مشکل که در بیماران مبتلا به آسم و آبریزش بینی آلرژیک بسیار شایع است با مسدود کردن راه تنفسی و ایجاد خشکی و خلط گلو بسیار وضعیت ناخوشایندی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند.

در نهایت این جراحی با برداشتن توده و باز کردن مجرای تنفسی همراه است باعث بهبود سلامت فرد می شود.


انحراف بینی (Septal Deviation)

عمل بینی انحراف

انحراف بینی به آسیب در غضروف تیغه میان دو حفره ی بینی گفته میشود. انحراف بینی در اکثر اوقات تغییری در ظاهر بینی فرد ایجاد نمیکند. اگر کجی تیغه میانی (سپتوم) بینی درمان نشود مشکلاتی از قبیل انسداد راه تنفس ، خرخر ،خشکی گلو و خونریزی میشود که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.


عمل ثانویه بینی (جراحی ترمیمی بینی) (Revision rhinoplasty)

این نوع جراحی زمانی انجام میشود که شخصی از نتیجه ی اول بینی خود راضی نبوده. عمل ثانویه بینی میتواند دلایل مختلفی از جمله نارضایتی از فرم ظاهری بینی و یا برای رفع مشکلات ایجاد شده در تنفس فرد انجام می پذیرد.


عمل زیبایی و ترمیمی بینی

در دو مبحث بالا به شرح انواع عمل های زیبایی و ترمیمی پرداختیم. عمل زیبایی و ترمیمی تلفیقی از عمل زیبایی و عمل ترمیمی است. برای مثال عملی که برای یک بینی گوشتی که دارای پولیپ انجام میشود که نتیجه ی عمل درمان پولیپ و کوچک کردن اندازه ی بینی انجام می شود، مثالی از این نوع جراحی است.


عوارض عمل جراحی بینی

عمل بینی نیز مانند تمامی عمل های جراحی میتواند عوارض بخصوصی را به همراه داشته باشد. همواره این سوال توام با نگرانی وجود دارد که آیا با بالا رفتن آمار بالای درخواست برای جراحی های زیبایی، استاندارد های لازم برای انجام اینگونه عمل ها هم به همان میزان رشد می کند ؟

عوامل مختلفی از جمله میزان بالای تقاضای عمل های زیبایی باعث شده تا انواع مختلفی از عمل ها و جراحی ها با متد های گوناگون و هر کدام در رقابت با یکدیگر و عموما با شعار هایی مبنی بر آسان تر بودن هر یک از این روش ها به وجود آید، در کنار راه و روش های اصولی و منطقی برای تغییر ظاهر اجزای صورت ،روش هایی ظهور پیدا کرده اند که با هزینه های بسیار پایین، روش های غیر تکنیکی درمکان های نامناسب و غیر استریلیزه همراه با متریال بی کیفیت و ابزار غیر بهداشتی و توسط افراد نامتخصص انجام میشود.

بشتر ببینید
کووید19 با سلامت روان چه می‌کند؟

در نظر داشته باشد انتخاب یک پزشک متخصص به شما کمک میکند تا بتوانید تا حد بسیار زیادی از عوارض عمل جراحی بینی پیشگیری کنید.

از عوارضی که می توان در جراحی بینی به آن اشاره کرد خونریزی، عفونت، بی حسی، باقی ماندن جای زخم، ورم صورت و از بین رفتن دائمی عصب است.

سپردن مسئولیت های حساس به دست افراد غیرمتخصص میتواند منجر به هریک از این عوارض شود. پس به شما توصیه میکنیم از بهترین متخصص و از بهترین جراح بینی کمک و مشاوره بگیرید.


توصیه های قبل از انجام عمل بینی

از یک متخصص حرفه ای مشاوره های لازم را در مورد مراقبت ها و دستورالعمل های مربوط به جراحی بگیرید.

از دو هفته قبل از عمل مصرف الکل و سیگار خود را متوقف کنید.

از دو هفته قبل از عمل از مصرف داروهایی نظیر بروفن و آسپرین خودداری کنید زیرا مصرف این داروها باعث رقیق شدن خون می شود و ممکن فرد را در حین و بعد از عمل دچار خونریزی کند.

آزمایش های مخصوص پزشکی را که توسط پزشک تجویز می شود انجام داده و پزشک را در جریان سوابق بیماری های خود بگذارید.

هشت ساعت قبل از انجام عمل جراحی چیزی نخورید.


مراقبت های بعد از انجام عمل بینی

برای رفع و بهبود کبودی صورت تا ۲۴ساعت بعد از انجام جراحی از کمپرس سرد بر روی صورت خود استفاده کنید.

سعی کنید تا ۴۸ ساعت از غذاهای نرم و مایعات استفاده کنید به به عضلات صورت فشار وارد نشود.

از حرف زدن، باز کردن دهان و خندیدن زیاد و شدید تا چند روز اول خودداری کنید.

ترشحات خونی بینی و گلودرد در چند روز اول طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.

از فین کردن و تخلیه ی شدید بینی خودداری کنید.

تا دو هفته بعد از جراحی هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید و از خم کردن سر خود خودداری کنید.

از بلند کردن و کشیدن اجسام سنگین تا یک ماه بعد از جراحی جدا خودداری کنید.

در هنگام عطسه دهان خود را تا جای ممکن باز کنید تا فشار کمتری به بینی واردشود.

تا دو ماه شنا کردن، سونا، جکوزی و آفتاب گرفتن ممنوع است.

در صورت بروز خونریزی از کمپرس سرد استفاده کنید.

از لباس های دکمه دار و گشاد برای پوشش استفاده کنید تا فشاری به بینی وارد نشود.

در هنگام خواب مراقب باشید تا صورت خود را به بالش فشار ندهید چون میتواند موجب تغیی شکل بینی شود.

بعد از دو هفته میتوانید پیاده روی سبک را انجام دهید اما ورزش های سنگین را میتوانید بعد از دو ماه انجام دهید.

برای شست و شوی بینی از سرم مخصوص و پنبه باید استفاده کنید که روش استفاده از آن توسط پزشک آموزش داده می شود.

مصرف آنتی بیوتیک، مسکن ها و داروها باید حتما طبق دستور متخصص مصرف شود.


۲۷ , مرداد ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید